مختار راد

مشاور بازاریابی در اهواز

تامین تیم فروش

مارکتینگ پلن

بازاریابی بین الملل

مختار راد

مشاور بازاریابی در اهواز

تامین تیم فروش

مارکتینگ پلن

بازاریابی بین الملل

تنیدگی دات آی آر

شناسایی بازار ایده آل

۱۳۹۹-۰۳-۱۳ بازاریابی

پای صحبت های علیجاه شهربانویی نشستن، به آدم ایده و انگیزه برای تحقیق درباره بازار و بازاریابی می دهد. این روز ها که افتخار شاگردی علیجاه را دارم ، و در زمینه Marketing Plan نظرات و تجارب وی را بعنوان یک فرد با سابقه و کاملا به روز در حوزه تبلیغات و بازاریابی می شنوم، در کنار همه اموخته هایم از او ، هم به منابع مطالعاتی خوبی دست پیدا کرده ام ، و هم کلیدواژه هایی برای سرچ و تعمیق دانش بازاریابی ام. امروز سعی کردم مقالاتی انگلیسی با عنوان Characteristics of Ideal Market / product مطالعه کنم. آنقدر به جمع بندی های مفیدی در شناسایی بازار ایده آل دست پیدا کردم که حیفم آمد با مخاطبان تنیدگی به اشتراک نگذارم.

بحث کلیدی این است: وقتی به بازار فکر میکنیم باید به چه معیار ها و مشخصه هایی فکر کنیم؟ اگر محصولی طراحی کرده ایم یا داریم طراحی می کنیم، چطور باید بازار هدف را مشخص کنیم و آن را ارزیابی کنیم؟ کارآفرینان و مدیران بازاریابی می دانند که همیشه چند انتخاب برای بازار هدف وجود دارد. مقابسه بین این بازار ها باید چگونه باشد و شناسایی بازار ایده آل چه اصولی دارد؟

باید بگویم که الان که این نوشته را می خوانیم، تجربیات جهانی مارکتینگ، به چند معیار مشخص برای ارزیابی بازار هدف و شناسایی بازار ایده آل رسیده است.

بازار بزرگتر ، بازار بهتر !

به این معنی که جمعیت خریدار و یا علاقمند در بازاری که در حال شناسایی آن هستیم، هرچه زیاد تر باشد، یا تعداد کم ولی هزینه کرد و سهم کیف پول آنها زیاد و یا دفعات خرید آنها متعدد باشد، بازار بهتری است.

نکته اینکه این اصل متضاد مفهوم نیش مارکت niche market نیست. بلکه یکی از شرط های اساسی برای پذیرفتن یک نیش مارکت ، نیز همین استعداد رشد و توسعه آن است. پیشنهاد میکنم برای شناخت بهتر نیش مارکت و ویژگی های لازم آن ، مقاله نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا باید به سراغ گوشه های دنج بازار برویم؟ را مطالعه کنید.

بازاری بهتر است که ضرورت محصول در آن بازار بیشتر حس شود.

اولویت اول در بازاریابی ، ارائه محصولاتی است که همین الان در بازار برای آنها تقاضا وجود دارد و ضرورت آن تقاضا نسبت به عموم کالاها، بیشتر حس می شود. از نظر من بازاریابی جایی معنی پیدا میکند که ضرورت وجود دارد و بازارسازی جایی معنی پیدا می کند که تقاضای آنها و ضرورت آنها هنوز ایجاد نشده است.

نکته اینکه این تعریف از بازارسازی با تعارف کلاسیک مثلا تعریف دکتر احمد روستا در کتاب مدیریت بازاریابی ایشان، کمی متفاوت است. ولی در دنیایی هستیک که بسیاری از بازارهایی که از قبل وجود نداشته اند، در طی کمتر از ده سال ساخته شده اند.مثل بازار اپلیکیشن های موبایل. بنابراین حس میکنم در حوزه ایجاد بازارهای جدید نیازمند بکارگیری این واژه هستیم. بنابراین ضمن احترام نسبت به واژه پردازی های گذشته، پیشنهاد می کنم واژه بازارسازی را به این منظور بکار بگیریم.

سرعت نفوذ به بازار بیشتر، بازار ایده آل تر!

معمولا سه مرحله رسیدن به مشتری ، آگاه کردن او از محصول ، و انجام فرایند خرید توسط مشتری می تواند در بازار های مختلف ، با پیچیدگی های مختلفی روبرو باشد. حتی وقتی داریم به یک وبسایت فروشگاهی فکر میکنیم و می اندیشیم که بستری که خواهیم ساخت می تواند برای کل کشور کار کند، باز هم، بد نیست مناطق جغرافیایی را ترسیم کنیم و ببینیم مقدمات فروش به کدام مناطق را راحت تر و سریعتر می توانیم فراهم کنیم. این کار از دست دادن بازار های دیگر نیست بلکه نفوذ سریعتر به قسمت هایی از بازار بالقوه در نظر بگیریم.

هزینه های بازاریابی چقدر است؟

شاید به ظاهر این نکته ساده باشد،که بازاری را انتخاب کنیم که بازاریابی در آن ساده تر باشد. اما وقتی بخواهیم عددی حرف بزنیم، دچار پیچیدگی می شود. برای استفاده صحیح از این معیار باید بتوانید تسخیص بدهید که به طور تقریبی برای جذب هر مشتری جدید، چقدر باید هزینه کنید؟ حساب و کتاب این مورد کمی سخت است. اما حرف و حدس ما درباره میزان هزینه های بازاریابی باید قابل تبدیل به عدد باشد تا واقعا یک معیار کارامد در تصمیم گیری ساخته باشیم.

اینها فقط چهار معیار از معیار های شناسایی بازار ایده آل بودند. تعداد معیار ها بیشتر است. اما فایده مرور آنها این بود که دید ما را نسبت به بازار هدف عددی کرده باشد. در اینصورت یک بیزینس را بر مبنای کلی گویی و یا نگرش توصیفی درباره تارگت مارکت بنا نخواهیم کرد.

اگر حس می کنید برای موفقیت در کارآفرینی یا لانچ محصول جدید یا طراحی محصول جدید، باید نگرش تخصصی به بازار داشته باشید، و برای شناسایی بازار ایده آل نیاز دارید این موضوع را عمیق تر فرا بگیرید، پیشنهاد میکنم بجای سرچ کردن در نت یا رفتن سراغ کتب کلاسیک بازاریابی، به مقاله جامع و کامل متمم با موضوع تجزیه و تحلیل بازار | معیارهای ارزیابی بازار و محصول مراجعه کنید.

 

آخرین مطالب تنیدگی:

↵ توصیه های مهم بیزینسی سال ۲۰۲۰

↵ برندینگ لوازم خانگی در ایران ، رهی به ترکستان!

↵ بررسی اثر شوک تورمی ۹۶ بر بازار FMCG پس از دو سال

↵ مصایب فقدان درایت در دولتمرد

↵ بازاریابی تک به تک

برچسب ها:
درج دیدگاه