مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

مصایب فقدان درایت در دولتمرد

۱۳۹۹-۰۲-۲۱ چشم انداز

اصلا به کارهای اداری علاقه ای ندارم و تا جای ممکن از رفت و آمد و وقت تلف کردن در ادارات دولتی و حتی بانک ها حذر می کنم. که البته عادت و تمایل همیشگی من طی این سال ها بوده و شاید تا حدی باعث شده باشد در برخی مسایل ظاهرا از جامعه عقب تر باشم.

مثلا هیچوقت وام نگرفتم، کارت ملی هوشمند دیر ثبت نام کردم و الان فقط یک برگه دارم ! ، دسته چک ندارم ، و … اما پشیمان نیستم و همیشه از خودم شاکرم که از وقتم بهتر استفاده کرده ام.

امروز که این نوشته را می نویسم، اهواز در شدیدترین موج بحران کرونا قرار گرفته و تعداد مبتلایان هر روز بیشتر می شود، تا جایی که استانداری اعلام خطر جدی کرده است.

بر خلاف تمایل شخصی و بر خلاف اصول بهداشتی در دوران کرونا، مجبور شدم بخاطر تسویه برق، برم دفتر پیشخوان و امور برق منطقه ای.

امروز مردمی رو مشاهده می کردم که برخی با ماسک و برخی بدون ماسک، با کلی معطلی در صف های شلوغ دفاتر پیشخوان و برق منطقه ای، برای اموراتشون مراجعه کرده بودند و خب در پرس و جو با برخی به این نتیجه رسیدم که اغلب آنها امکان به تعویق انداختن امورشان را نداشتند.

وزارت کشور، از مدتی پیش با شیوع کرونا محدودیت ساعات کاری را ابلاغ کرده بود. ولی این محدودیت ساعات کاری منطقا باعث نمی شود که مردم اموراتشون و نیازهاشون به خدمات دولتی و سیستمی کمتر بشود. بلکه همان امورات را در ساعات محدود تری و در نتیجه با تراکم بیشتری در دفاتر اداری، انجام می دهند.

هر چقدر هم که مراجعان بحث فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند بالاخره تایم محدود و فضای اداری هم محدود است و نمی توان این را نادید گرفت که  خود محدود کردن ساعات کاری ، بر افزایش شیوع کرونا تاثیر افزایشی می گذارد.

امروز در کمال تعجب می بینم که استاندار خوزستان، به ادارات دولتی دستور داده که تا ساعت ۱۱ بیشتر باز نباشند و برای مقابله با خطر کرونا تعطیل کنند! و بعد هم ابلاغ شد که کلیه ادارات و شرکت ها و اصناف و مدارس برخی شهرستان های خوزستان از جمله اهواز، تا آخر هفته تعطیل باشند.

اگر این تصمیم برای جلوگیری از گسترش کرونا بوده که زهی خیال باطل. همان مردمی که امروز در خطر ابتلا به کرونا قرار گرفتند و به ادارات مراجعه کرده بودند، و کارشان انجام نشد ، باید دوباره فردا یا هفته بعد خطر کنند و بیایند همانجا و دوباره در تراکم و شلوغی در خطر ابتلا قرار بگیرند.

امروز بر من مسجل شد که هر ارگان دولتی و خدماتی که محل تردد ارباب رجوع است، ساعات کمتری کار کند، خود باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد.

چون از بی فایده گذشتن وقتم بسیار ناراحت بودم ، سریعا به دفتر عزیزم برگشتم تا در سایه آرامش آن ، کارهایم را با علاقه و تمرکز انجام بدهم. اما این مساله فکرم را اذیت کرد پس دست به قلم (کیبورد) بردم و این مختصر را نوشتم

کاش اگر دلیلی بر مثبت واقع شدن این تصمیمات وجود دارد که من نمی فهمم، یا فرایند و فراگردی سیستمی در پشت این تعطیلی و محدودیت ساعت کاری هست که باعث می شود شیوع کرونا کمتر بشود، یا حکمتی هست که باز هم من نمی فهمم، دولتمرد بیاید و بگوید.

البته در بسیاری از زمینه ها دولتمرد ها ادعا می کنند که دلایل متقن بسیاری برای مثبت بودن تصمیماتشان دارند که صلاح نیست یا لازم نیست مردم بدانند.

چند مثال ساده همین الان در ذهنم جولان می دهد: ماجراجویی های هسته ای که منجر به تشدید تحریم ها شد ، از دست دادن SWIFT و نپذیرفتن FATF که منجر به قطع ارتباط ارزی ما با دنیا شد، تخریب آثار هنری سفارت انگلیس در حمله  تندرو های خودسر در سال ۹۱  که ۱.۳ میلیون پوند هزینه ترمیم آنها آن را همین چند ماه پیش دولت ایران از جیب ملت ایران پرداخت! و در هر مساله و مشکل دیگری که در خاطراتمان مرور می کنیم ، بی تدبیری و عدم وجود تفکر سیستمی و نادید گرفتن عواقب را به وضوح می بینیم و همیشه هم دولتمرد در پس دلایل غیر قابل بازگویی، سعی در پنهان کردن بی تدبیری اش می کند.

یک تعریف سیاسی از تفکر سیستمی: عواقبی که دولتمرد نمی تواند یا نمی خواهد ببیند، دلیل بر نبودنش نیست!

درایت ، تعهد، مسئولیت، تدبیر و تفکر سیستمی، چیزی است که فراتر از سواد و دانش بسیاری از دولتمردان اکنون ایران است. شیوع کرونا بیش از اینکه بخاطر بیچارگی و ناچارگی مردم باشد، بخاطر تصمیمات سطحی ، دست پاچگی یا از-سر-واکنی دولتمرد است. اگر قبول ندارید، امیدوارم خطر کنید و همین روز ها یا روز های پس از تعطیلی سک سکی در ادارات دولتی بکنید تا ایمان بیاورید!

۶ دیدگاه
  • مرادی ۱۹:۱۷ ۱۳۹۹-۰۲-۲۳ پاسخ

    سلام مهندس… تا بوده همین بوده… ترکیب هرم و چیدمان آت اشتباه بود … کم سواد ، کم سوادتر از خودش رو انتخاب میکنه… حالا فکرش رو بکن پایین هرم چه کسانی تکیه بر جایگاه زدن … بقول اون دوستمون که گفت از ماست که بر ماست… یک انتخاب غلط آدم ها رو به غلط کردن میندازه

  • مکتبی ۱۹:۱۱ ۱۳۹۹-۰۲-۲۱ پاسخ

    سلام: دوست عزیز .
    مطلب ،یابهتربگویم دلنوشته .درد دل یاهرچه بنامیم را خواندم.جسارتا یک توضیح ویک تعجب دارم توضیح اینکه :
    مدیریت انفعالی یا به روایت خودمانی تر با فاصله زیاد پشت سر قافله لنگان لنگان ره سپردن یعنی همین!
    بلاخره باید برای جهان سومی بودن تعریفی داشت….
    اما تعجب من ار بکار بردن واژه ( احمقانه ها) در نوشتارتان است.
    دوست خوبم مردم گاه اجبار به حرکت در خلاف امیال خود اند..
    مثلا مجبورند بین شرمندگی مقابل زن وفرزند وتحمل گرسنگی، ..وخطر کرونای بسیار حرف وحدیث دار .یکی را انتخاب کند….
    فعلا بدرود.

    • مختار راد ۱۹:۱۲ ۱۳۹۹-۰۲-۲۱ پاسخ

      متشکرم از دقتتون جناب مکتبی بزرگوار
      قصدم از این واژه، اشاره به بی تدبیری سکانداران بود
      ولی با بازخوانی متوجه شدم باید نگارش را تغییر دهم تا سوبرداشت ایجاد نکند
      ممنونم از دقت نظر شما

    • حسین سلیم پور ۰۰:۴۷ ۱۳۹۹-۰۲-۲۲ پاسخ

      مطلب به جا و به حقی بودی ،
      ممنون برای اشتراک گذاری جناب راد ??

  • مختار راد ۱۷:۲۸ ۱۳۹۹-۰۲-۲۱ پاسخ

    چقدر جالب نوشتی آرش عزیز ، واقعا !

  • Arash ۱۴:۴۰ ۱۳۹۹-۰۲-۲۱ پاسخ

    سلام مهندس بقول شاعر گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.البته ناگفته نماند از ماست که بر ماست

درج دیدگاه