مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

مشکلات رایج گمرکی: مغایرت بارنامه با مقدار حقیقی کالای وارده

مشکلات رایج گمرکی: مغایرت بارنامه با مقدار حقیقی کالای وارده

قبل از هر چیز برای آن دسته از دوستانی که نوشته های قبلی من را درباره رویه های گمرکی  و نکات فنی اظهار کالا نخوانده اند، تاکید کنم که من کارشناس گمرک نیستم. اما سعی کرده ام آگاهی های لازم در مورد فرایند های گمرکی که در صادرات با آنها درگیر بوده ام را بنویسم. در این نوشته، نکاتی درباره یکی از رایج ترین مشکلات گمرکی یعنی مغایرت بارنامه با مقدار حقیقی کالا می خوانید.

[خواننده گرامی: تمامی سری نوشته های « قوانین و رویه های گمرکی » مربوط به آموخته های من در جلسات اتاق های بازرگانی است. من یک بازاریاب فعال در زمینه بازاریابی بین الملل هستم و در امر گمرک و واردات و صادرات و به کل بازرگانی خارجی متخصص و کارشناس نیستم. اما بخاطر کاری که به آن مشغول هستم آشنایی خوبی با این مسایل دارم. بنابراین احتمال خطا را در نوشته های من مد نظر قرار دهید.]

در بسیاری از موارد پیش آمده که در حین تخلیه کالا در گمرک توسط شرکت حمل، نماینده شرکت حمل، متوجه تفاوت مقدار کالا با بارنامه می شود. در این موراد صلاح در اینست که مقدار حقیقی را به گمرک اعلام کند و کسر تخلیه (در صورت کمتر بودن مقدار حقیقی از مقدار اظهار شده در بارنامه) یا اضافی تخلیه (بیشتر بودن مقدار حقیقی کالا از بارنامه) را در حضور نماینده گمرک صورتجلسه کند. (طبق ماده ۲۱ گمرک ایران)

اگر این صورت جلسه را به تالی (اظهار نامه اجمالی) پیوست کنید، در اینصورت شما بعنوان صاحب کالا ، ۳ ماه فرصت خواهید داشت تا اسناد صحیح را از گمرک مبدا به گمرک مقصد ارائه کنید (اگر گمرک مقصد ، ایران باشد، طبق ماده ۱۰۴ مجوز این کار را خواهید داشت). در واقع باید ظرف مدت سه ماه بارنامه اصلاحی توسط شرکت حمل به گمرک ارائه شود.

این مساله مهم است چرا که در قوانین هر کشوری ، تبعاتی برای تخطی از ترخیص کالای با مقدار متفاوت از بارنامه در نظر گرفته شده است. حتی اگر نفع صاحب کالا در ترخیص مقدار متفاوت باشد، یا شرکت حمل بخاطر اهمال کاری نخواهد رویه مرسوم را انجام بدهد، به هر حال دودش به چشم صاحب کالا خواهد رفت و در این زمینه کارگزار یا شرکت حمل مسئولیتی نخواهند داشت. بخصوص اینکه اگر قرار باشد تسویه بر اساس داد و ستد بارنامه صورت بگیرد، تعارضاتی با خریدار یا فروشنده اتفاق می افتد که اصلا به صلاح اعتبار تجاری بازرگان نیست.

همیشه به این مورد توجه کنیم که در همه کشور های دنیا، مهمترین سند در گمرک ، بارنامه است. حتی مالکیت کالا با کسی است که بارنامه به نام او می باشد. ما ایرانی ها در این زمان که دسترسی به LC نداریم، از همین قاعده بعنوان سند پایاپای برای دریافت وجه کالا در گمرک مبدا صادرات استفاده می کنیم. این یکی از راهکار های جایگزین LC در صادرات می باشد.

مغایرت بارنامه با مقدار حقیقی کالا می تواند تبعات بعدی برای صاحب کالا داشته باشد. این تبعات برای کسر تخلیه، می تواند جریمه می باشد. اما صورت جلسه برای اینکه مشکل مغایرت با بارنامه حل شود، کافیست! پس در این زمینه اهمال نکنید و سعی کنید با شرکت حمل در این باره جدی باشید.

در مورد اضافی تخلیه نیز اگر صورتجلسه شد اما اصلاح بارنامه اتفاق نیافتد، کالای مازاد به نفع دولت ضبط خواهد شد. البته فعل قاچاق به این کالا تعلق نمیگیرد. اما اگر مساله توسط شرکت حمل صورتجلسه نشود و بازرسین گمرک متوجه شوند، کالای مازاد قاچاق حساب می شود! که هم جریمه دارد و هم ممکن است کارت بازرگانی شما بصورت دائم یا موقت ابطال بشود. مطابق همین قانون در  اغلب گمرک های دنیا در حال اجرا است.

یکبار برای یکی از تجار ایرانی پیش آمد که در مورد کالای خاصی که معیار شمارش آن، وزن بود، (بعدا در مورد معیار های شمارش در گمرک برای کالاهای مختلف هم می نویسم) ، وزن مازاد وجود داشت. اما افزایش وزن بعلت خیس شدن و آب خوردن، اتفاق افتاده بود. خاطرم هست که کارشناس گمرک می گفت ” فقط در مورد کالاهایی که اختلاف وزن روی محاسبه ارزش سیف کالا و حقوق ورودی تاثیر گذار باشد، درصدی بعنوان آبخوری کشتی و رطوبت توسط گمرک لحاظ می شود.

در مورد صادرات نیز، در شرایطی که LC وجود داشته باشد، تسویه تضامین بصورت سیستمی و الکترونیکی وابسته به توزین در مقصد (چه در گمرک چه در اولین مرز ورود) خواهد بود. بنابراین تایید وزن کالای ترخیص شده در گمرک مقصد باعث آزادسازی تضامین بانکی در گمرک مبدا و رفع مسئولیت صاحب کالا یا فروشنده کالا خواهد شد. 

 

به کانال تلگرام EXIM بپیوندید: دستیابی به فرصت های صادراتی قطر و عراق با امکان پرسش و پاسخ و دریافت راهنمایی در زمینه تجارت خارجی کانال صادرات exim

برچسب ها:
۷ دیدگاه
  • پریا ۰۴:۰۴ ۱۴۰۰-۰۴-۲۰ پاسخ

    میتونیم تویسایت شما مطلب بنویسیم؟
    از مجموعه آسان تجارت پیام میدم

  • سینا ۱۸:۱۲ ۱۴۰۰-۰۲-۰۶ پاسخ

    با سلام
    اینجانب محموله ای از مبدا چین به وزن مجموع ۲۸ تن شامل ۶ قطعه خریداری نمودم که پس از فک پلمپ در بندر مقصد در ایران متوجه اختلاف دو قلم از کالای خریداری شده و کاهش وزن کانتینر به مقدار ۱۲ تن شدم. مسئولیت شرکت حمل کننده در خصوص این اختلاف چیست؟

  • مرضیه حمیرایی ۱۸:۴۷ ۱۳۹۹-۱۲-۱۶ پاسخ

    سلام
    روزتون بخیر
    من هم همانند دوست گرامی آقای جبیب، سوال مشابهی دارم. چرا برای وقتی که بار کمتر از میزان اظهار شده باشه، باید جریمه بخوریم؟ تازه حقوق گمرکی بیشتری هم به ازای کالای وارد نشده پرداخته ایم. تازه به نفع دولت شده. وجه عقلانی این قانون کجاست؟

    • مختار راد ۱۸:۵۴ ۱۳۹۹-۱۲-۱۶ پاسخ

      من اینطور استنباط می کنم که بازگان وارد کننده خواسته از مازاد ارز دولتی بهره ببرد. این مساله در مورد underprize کردن کالا هم اتفاق می افتد. بیشتر از این رو باید از کارشناسان حقوقی گمرک بپرسید. ولی فکر نمی کنم هم هجای دنیا چنین قوانینی را بی علت موجه بر قرار کرده باشند. تقریبا این مساله مطابقت کالای وارده با بارنامه در همه جای دنیا با دقت رصد و بازرسی می شود.

    • مختار راد ۱۰:۵۵ ۱۴۰۰-۰۲-۰۹ پاسخ

      سلام. نماینده شرکت حمل موظفه که به همراه نماینده قانونی گمرک، این اختلاف رو صورتجلسه کنند تا شما بتونید هم در بحث ترخیص و هم در بحث داوری بین الملل از این صورت جلسه استفاده کنید.

  • حبیب نوری ۱۸:۴۶ ۱۳۹۹-۱۲-۱۶ پاسخ

    سلام آقای مختاری راد. درود خدمت شما سرور گرامی. سخنی دارم از باب اینکه گمرک هم همانند دیگر شریط و قوانین دیگر مملکت آنقدر سخت گیری کرده اند که کار را ربرای فعال اقتصادی مشکل و ترسناک کرده است. چرا اقعا برای یک اشتباه کاغذی باید فعل قاچاق صرف شود؟ مگر کسی که بخواهد قاچاق کند آن را از طریق گمرک انجام می دهد؟

    • مختار راد ۱۸:۵۷ ۱۳۹۹-۱۲-۱۶ پاسخ

      چرا، اتفاقا طبق اطلاعات و دانسته های من ،همیشه این امکان وجود داشته که بواسطه ارتباطات ، رانت ها و فساد اداری رایج در ایران، کالا از طریق مسیر ایمن گمرک اما بدون طی کردن مراحل قانونی وارد شود. گمرک ایران هم عضور WTO و WCO شده و در حال پاکسازی و رفع امکان فساد هست. بله، بسیاری هنوز هستند که به امید خریدن بازرس گمرک (یا ارائه توصیه نامه از نمایندگان مجلس و افراد ذی نفوذ دولتی و حکومتی)، کالای مازاد می آورند و سعی می کنند بدون اظهار و پرداخت حقوق دولتی و مالیات، آن را ترخیص کنند. حالا دلیل این قوانین روشن تر است. نه؟ بله، قاچاق از مسیر های قانونی هم داریم.

درج دیدگاه