مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

برای مشاور بازاریابی شدن به چه مهارت هایی نیاز داشتم؟

۱۳۹۸-۰۵-۱۷ بررسی بیزینس ها
برای مشاور بازاریابی شدن به چه مهارت هایی نیاز داشتم؟

روزهای گذشته با متنی جالب در مورد ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز برای مشاور بازاریابی شدن، برخورد داشتم. ازونجا که خیلی از تجربه های خود من هم مصداق هایی بر نوشته های این مقاله بودند، تصمیم گرفتم ترجمه نکته برداری شده ای از متن به همراه نکاتی از خودم رو اینجا منتشر کنم.

What Skills I Had Needed To Be A Marketing Consultant

اصل مقاله به زبان انگلیسی رو میتونید در وبسایت Content Marketing Institute مطالعه کنید.

قابل توجه اینکه: چالش ها و مهارت های مورد نیاز برای یک مشاور بازاریابی، بیش از چیزی است که در این مقاله نوشته شده. اما بخاطر اینکه روی حداقل مهارت ها و تجربه های لازم برای ورود به بحث مشاوره بازاریابی، مرور خوبی داشت، تصمیم گرفتم اینجا کپی رایت کنم.

یک مشاور بازاریابی چه می کند؟

پاسخ کلی اینست که یک مشاور بازاریابی روش هایی برای دسترسی یک شرکت به مشتریان ارائه میکند. روش هایی موثر تر و سریع تر از چیزی که عموم بلد هستند. که احتمالا با ادوین برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن شروع میشود؛ و میتواند شامل استفاده از شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ؛ آموزش نیرو های فروش و بازاریابی  و یا متد جدیدی از فروش باشد.

یک مشاور بازاریابی باید چه صلاحیت ها و شایستگی هایی داشته باشد؟

برای اینکه به یک مشاور بازاریابی خوب تبدیل شویم، نیاز داریم مراحلی را طی کنیم. از تحصیل آکادمیک تا تجربه کاری که اینجا مختصرا میگویم:

۱-تحصیل در رشته مرتبط با کسب و کار مثل مدیریت یا بازرگانی، ادامه تحصیل در رشته ای چون MBA با گرایش بازاریابی

۲-یک پرتفولیو و رزومه خوب از موفقیت در بازاریابی و پروژه های فروش

۳-سال ها سابقه و تجربه کاری در زمینه بازاریابی در یک شرکت معتبر

۴-تسلط به یک زمینه خاص کسب و کاری، یا آشنایی عمیق با رنج وسیعی از حوزه های کاری شرکت ها و صنایع مختلف

۵-مهارت های ارتباطی قوی

۶-توان تالیف و نوشتن مطالب و آموزش

۷-داشتن دانش بازاریابی و مارکتینگ در زمینه های نوین چون دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا،

۸-آشنایی به روش های مختلف بازاریابی مثل بازاریابی مستقیم و بازاریابی تلفنی، بازاریابی ریفرال ، بازاریابی مویرگی ، بازاریابی صنعتی ، بازاریابی در بازار مصرف کننده و …

۹-آشنایی با روش ها و ابزار های اتوماسیون بازاریابی شامل نرم افزار های CRM ، مدیریت فروش ، سایت های آنلاین مدیریت پروژه ، و هر نرم افزار دیگری که لازمه فرایند های بازاریابی باشد.

۱۰-اعتماد به نفس بالا و آمادگی برای دفاع از ایده ها و عملکرد های خود

۱۱-فهم و درک عمیق استراتژی و تفاوت آن با تاکتیک؛ خیلی فراتر از تعاریف اینترنتی و تبلیغاتی، به نحوی که بتواند واقعا یک کسب و کار را با آنها تحلیل کند و واقعا در بازاریابی به کار بگیرد.

۱۲-نگرش انگیزشی، توان و مهارت رهبری ، کار تیمی، حرفه ای گری

♠ تثبیت اعتبار و شهرت بعنوان یک مشاور بازاریابی

در صنعت مشاوره، اعتبار خیلی مهم است. در باورپذیری افراد، و اینکه سکان کسب و کارشان را به دست یک مشاور بسپارند، اعتبار زایی نقش کلیدی ایفا می کند. به همین علت در خلال پروژه های مشاوره ای، برای بدست آوردن یکسری چیز ها باید تلاش کرد:

۱- بدست آوردن اعتماد مشتریان:

کاملا بدیهی است که بدون بدست آوردن اعتماد دیگران، نمی توانیم مشاور آنها باشیم. مشتری باید مطمئن باشد که مشاور به او پاسخگو است؛ نیز به این درک برسد که مشاور بیش از قیمتی که به او پرداخت میکند میتواند برایش ارزش آفرین باشد؛ ضمن اینکه به این یقین یا تضمین برسد که مشاور نتیجه های لازم را در برنامه های خود برای کارفرما بدست می آورد.

۲-کاشتن یک ایده در ذهن کارفرما: چطوره که از بازاریابی محصولمون برای برندینگ هم بهره ببریم؟

برخی مشتریان آنقدر که به سود خالص خود اهمیت میدهند، به ساختن یک برند پایدار هم اهمیت میدهند. (البته فقط برخی!). برخی بازاریابی ها آنقدر که روی افزایش فروش تمرکز دارند، به فهمی که از برند ایجاد میشود، توجه نمی کنند. مثلا برخی روش های افزایش فروش با استراتژی های قیمت گذاری مثل تخفیف و حراج، به لوکس بودن برند ضربه میزنند. در ایران هم زیاد داریم برند های لوکس گرایی که سعی میکنند افزایش مقطعی فروش با تخفیف داشته باشند اما تخفیف ها را کنترل نمی کنند و آنچه باید در ذهن مشتری شکل نگیرد را شکل میدهند. درست مثل همان مزون گران قیمتی که پس از سه فعالیت، به یک سفید گران فروش معروف شده بود در اهواز. آن هم بخاطر اینکه دیگر مشتریان به قیمت های بالای او اعتماد نمی کردند! بس که تخفیف های مقطعی از او دیده بودند.

۳-تبدیل شدن به یک فرد صرفنظر نکردنی !

برای درست جلو بردن یک پروژه مشاوره، خیلی باید زحمت کشید. و خیلی چیز ها را در خلال تجربه یاد گرفت. مشاور شدن، مسیر سختی دارد. کارشناس خبره شدن زمان می برد. ولی چیزی است که جایگزین ندارد.

بخاطر همین هم هست که هیچ مشاوری به همه پروژه ها بله نمیگوید! بلکه پروژه هایی را انتخاب میکند که در مسیر او به سمت باتجربه شدن در یک موضوع خاص یعنی یک حوزه از موضوعات بیزینسی مرتبط به هم هستند. اینطوری میشود که پس از چند سال، یک مشاور بازاریابی زبده در یک حوزه با مهارت های پرورش یافته لازم برای آن حوزه، ساخته میشود. 

باور کنید «یک مشاور همه فن حریف سطحی در همه چیز»،

بهتر از «یک مشاور متخصص زبده عمیق در یک چیز» نیست!

دومی، همان چیزی است که دیگران از کمک او صرفنظر نخواهند کرد!

۴-تداوم در یادگیری و آموختن

یک مشاور بازاریابی خوب به هیچ وجه خودش را با یکی دو تا مدرک و سرتیفیکیت، راضی نمیکند. بلکه دائما در حال کار کردن روی دانش و مهارت  هایش است. همچنان مشتریانش را هم در مسیر اجرایی بازاریابی با خود آپگرید میکند.

یکی از مهمترین تجربه های من در طول این مسیر، این بود که اگر خودم مدام آپدیت نشوم، توانایی آپدیت کردن دیگران را هم از دست میدهم. این یک قانون است!

۵- قیمت گذاری درست روی خدمات

یک کلید موفقیت در صنعت مشاوره، «قیمت مستدل» است. برای خدمات خود، عرف قیمت گذاری ها را بدست بیاورید و سطح و لول کاری خود را با دیگران بسنجید. این سنجش باید واقع گرایانه و بر اساس مهارت و سایبقه شما در مقایسه با پشروان صنعت مشاوره کسب و کار باشد.  از طرفی میزان زحمت خود برای یک پروژه مشاوره ای بسنجید. ارزش متعادلی بدست بیاورید که توضیح آن برای کارفرما هم سخت نباشد.

۶- برخی مسایلی که باید قبل از شروع همکاری با یک مشتری، بررسی کنید:

  • شناخت مشتری و رقبای او و آخرین موضوعات و اخبار مهمی که در فضای رقابت بین آنها وجود دارد.
  • بررسی بیلان مالی مشتری و ساختار هزینه ای او
  • شناخت تیم مدیریتی کسب و کار و تصمیم گیرندگان
  • تحلیل استراتژیک فضای کسب و کار با شناختن هرچه بهتر نقاط ضعف و قوت مشتری و رقبایش.

مبادا بدون این تحلیل ها وارد گود مشاوره شوید! یک مشاور باید قبل از هر تجویزی، به شناخت درست و دقیق از کسب و کار برسد.

۷- سوال خوب بپرسید!

یادم میاد مدیر عامل ما در شرکت عمران ایستا میگفت اعضای دفتر فنی باید کنکاش کنند! و ایرادات پروژه را در بیاورند. حالا سایت CMI میگوید: یک مشاور باید مثل شرلوک هولمز باشد و سوالات کلیدی بپرسد. سوالاتی که به مشاور در درک نیاز مشتریان، و آنچه برای پاسخ به آن باید تمهید کرد، کمک شایانی کند. اصلا از سوال پرسیدن برای شفاف کردن موضوعات نترسید.

۸- روش های متداول بازاریابی در هر صنعت و بیزینسی را بدانید و به قوت و ضعف آنها واقف باشید…

۹- یک مشاور بازاریابی، باید ابزار های کلیدی بازاریابی و معرفی و پروموشن  را برای خودش هم استفاده کند.

اگر یک مشاور بازاریابی هستید و ادعا میکنید که میتوانید در بازاریابی و فروش بیزینس ها موثر باشید، اول از همه باید برای خود بازاریابی، اطلاع رسانی، روابط عمومی و کانال های دسترسی به مشتری داشته باشید.

۱۰- تولید محتوا داشته باشید.

بلاگری و کپی رایتری کنید. (کپی رایتر معنی خاصی در صنعت محتوا دارد که تقریبا مترادف تالیف است یعنی خواندن مطالب مختلف، پژوهش درباره یک موضوع و نوشتن برآیندی که در ذهن ما شکل گرفته است.)

سخن پایانی:

اگر از خواندن متن و تکست خسته شدید، بهتره ازین جا به بعد برای اینکه لزوم چنین کار سخت و وقت گیری همچون تولید محتوای مفید را بفهمید و درکی وسیعتر در مورد محتوا داشته باشید،به یک فایل صوتی جذاب از محمدرضا شعبانعلی درباره روندهای جاری صنعت محتوا گوش فرا دهید. بعنوان یک مشاور بازاریابی، لزوم این رو به شدت حس کرده ام که از محتوا، تحلیل عمیقی داشته باشم. اگر امروز من را در اینجا می بینید، بخاطر همین نگرش من نسبت به محتوا است که آن را از محمدرضا یاد گرفته ام…

 

مطالب مرتبط:

یک کلید مهم در مشاوره دادن به شرکت ها

اولین واتساپ

بهترین مشاور فروش و بازاریابی

برچسب ها:
۲ دیدگاه
  • مختار راد ۱۹:۲۰ ۱۳۹۹-۰۱-۲۶ پاسخ

    سلام مهسا جان، متن رو اصلاح کردم و معنای بلاگری و کپی رایتری رو در اون گنجاندم.
    ولی در کل بلاگری یعنی قلم زدن در سایت و روزانه از تجربیات نوشتن
    ولاگری یعنی ویدئو ساختن از همین تجربیاتی که میتونی رودر رو به مخاطبانت ارائه بدی
    کپی رایتری یعنی در مورد یک موضوع پژوهش کنی و نتایج مطالعاتت و براورد های ذهنیت رو برای مخاطبان بنویسی.
    مشاوری که اهل قلم زدن باشه و توانایی منسجم کردن دانسته هاشو داشته باشه قابل اعتماد تره.

  • مهسا ۱۱:۴۱ ۱۳۹۸-۰۷-۱۸ پاسخ

    بلاگری یعنی چی؟

درج دیدگاه