مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

کرونا و تبدیل تهدید به فرصت ، وقتی با بحران رکود کرونایی مواجه شده ایم

۱۳۹۸-۱۲-۱۸ بازاریابی
کرونا و تبدیل تهدید به فرصت ، وقتی با بحران رکود کرونایی مواجه شده ایم

قبل از شروع بحث باید بگم چرا لازم دیدم درباره کرونا و تبدیل تهدید به فرصت بنویسم: تصور میکنم در شرایطی که بازار با چالش رکود ناشی از کرونا مواجه شده، کسب و کار های خصوصی برای سرپا ماندن دارند می جنگند و یا دارند صبر می کنند به امید اینکه این رکود موقت باشد و به زودی از آن خارج بشوند

اما من می خواهم با ارائه چند تاکتیک بازاریابی موثر در بحران رکود کرونایی، سهمی از کمک و مسئولیت اجتماعی خودم رو نسبت به کسب و کار ها ایفا کرده باشم؛ تا اگر کسب و کاری ترجیح میده بجای قربانی بودن، تلاش کنه تا از این شرایط بهره برداری کنه، بتونه از این تاکتیک ها استفاده کنه.

بنابراین تلاش کردم راهکارهای کاملا عملی برای مواجهه با این شرایط ارائه کنم. اما قبل از ارائه تاکتیک ها، حتما باید چند نکته رو بگم؛

نکته اول: اینکه به تفاوت «توسعه فروش» و «افزایش فروش» توجه کنید . ما اینجا بیشتر درباره توسعه فروش حرف می زنیم

در واقع راهکار هایی که اینجا ارائه میدم فقط به این هدف نیستند که آناً فروش شما رو در همین وضع افزایش بدهند. برخی ممکن است چنین عملکردی داشته باشند. لکن این تاکتیک ها در اصل قراره بیزینس شما رو برای بهره برداری از فرصت های پس از آن آماده کند، تا جبرانی بر رکود فعلی و حرکتی برای توسعه بیزینس تان باشد. چون پس از فروکش کردن بحران کرونا، با یک تقاضای انباشته روبرو خواهیم بود! در نکات بعدی توضیح خواهم داد که چرا فکر میکنم بحران کرونا میتواند فرصت خوبی برای توسعه فروش باشد.

نکته دوم اینکه: این مطلب بر خلاف اغلب مطالب تنیدگی که بیشتر به تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی B2B و صنعتی تمرکز داشت، این بار بیشتر به بازار مصرف کننده و کسب و کار های فروشگاهی و مغازه داری توجه دارد.

دو هفته مانده به نوروز ۹۹ به سر می بریم و احتمالا برای بسیاری از ما، نقشه هایی که برای رونق شب های عید داشتیم، نابود شده باشند. بسیاری از بیزینس ها بر اساس انتظاری که از مقطع پر فروش نوروز داشتند، هزینه هایی کرده بودند.

برخی هم اصلا به امید بهره برداری در همین روز ها افتتاح شده بودند. یعنی میخواستند شروع قدرتمندی داشته باشند و همین یکی دوماه گذشته بود که شروع به آماده سازی مکان جدید کسب کرده بودند. به هر حال الان یک سرمایه گذاری صورت گرفته و نمی توان بدون بهره برداری از آن چشم پوشی کرد.

نکته سوم اینکه: باید بدونیم بازار از حرکت نایستاده و مشتریان هنوز هم به دنبال تهیه نیاز هاشون هستند و خواهند بود. چه همین الان و چه بعد از فروکش کردن موج کرونا.

پس لازمه درک صحیحی از بازار پس از کرونا داشته باشیم و برای آن آماده باشیم. قطعا حجم تقاضا به اندازه انتظار نخواهد بود و احتمال زیاد مردم در بسیاری از خرید هایشان تاخیر کنند. علت هم مشخص است؛ کاهش درآمد زایی بخش خصوصی و در نتیجه کاهش بنیه مالی بسیاری از خانوار ها. حتی کارمندان دولتی هم بخاطر افزایش هزینه های بهداشتی و خرید های روزمره و افزایش ریسک زندگی، دچار احتیاط و تاخیر بیشتر در خرید های خودشان خواهند شد. برخی مشاوران بازاریابی پیش بینی می کنند که تقاضای انباشته طی یکی دو ماه پس از فروکش کردن موج کرونا، رو به خرید بیاورد. در این شرایط بازار کمی هیجانی و رقابتی تر خواهد شد.

نکته چهارم اینکه: شما بعنوان مالک یک کسب و کار، باید بتوانید در هر شرایط و متناسب هر بحرانی در بازار، عکس العمل مناسب نشون بدید و بتوانید در مقابل رکود (که دیگر جزیی بدیهی از روال اقتصادی ما شده است) چاره ای داشته باشید. وحتی از فرصت هایی که روند های بازار در اختیارتون می گذاره، بهره برداری کنید. این یعنی شما نیاز دارید که یک « کسب و کار چابک » داشته باشید.

خب چابکی نیازمند پیش زمینه هایی هست که مهمترین اونها آمادگی ذهنی مدیر کسب و کار برای تصمیم گیری و قبول ریسک ایجاد تغییرات هست و دوم نیروی انسانی هماهنگ و کارآمد برای اجرای کار های جدید.

نکته آخر: شخصا اعتقاد دارم اغلب در سختی هاست که بهبود ها اتفاق می افتند. شما بعنوان مدیر یا مالک یک کسب و کار نباید این فرصت را از دست بدهید. چون اکنون انگیزه و فرصت کافی برای پرداختن به ابعادی ازکسب و کارتان را دارید که قبل ها نداشتید و احتمالا بعدها هم نخواهید داشت. توجه کنید که آنهایی که از قبل به فکر توسعه متناسب با رکود بوده اند، الان دچار رکود کمتری هم هستند و حتی در همین بازار کرونا زده، رشد تقاضا دارند! درست مثل دیجی کالا که بخاطر روی آوردن مردم به خرید های غیر حضوری با تراکم تقاضا مواجه شده است.

بپردازیم به « تاکتیک های بازاریابی موثر در بحران رکود کرونایی » ؛ در باره هر تاکتیک ، مثال های عینی هم می آورم تا در مورد اینکه «به کجا می خواهیم برسیم» و اینکه «آیا اصلا شدنی هست؟» ابهامی باقی نماند.

۱- کرونا و تبدیل تهدید به فرصت با: «ارزش آفرینی» : مشتریان من در این زمان چه معضلی دارند و من برای آنها چه میتوانم بکنم؟

این اولین و مهمترین کاریست که می توان در این شرایط انجام داد. فرض کنید شما یک بیزینس من یا بیزینس وومن هستید، که به همه وجوه نیاز های مشتریانتان که با خدمات و محصولاتتان مرتبط است، تسلط دارید. مثلا یک فروشنده قطعات صنعتی یا مواد خوراکی هستید که میدانید مشتری شما در چه شرایطی و با چه دستگاه هایی کار میکند، چه محصولاتی تولید میکند و اکنون در این شرایط دچار چه معضلاتی شده است. یا یک پزشک هستید که لایف استایل بیمار خود را می شناسید و از دیگر مشکلاتی که همزمانی بیماری اش با خطر کرونا برایش ایجاد کرده، آگاه هستید.

اگر بتوانید بخاطر محدودیتی که این روز ها برای مشتریانتان ایجاد شده است، یک خدمات جدید و ارزشمند و کاربردی تعریف و عرضه کنید، چه در راستای محصول خودتون باشه و چه یک محصول یا خدمات موازی ایجاد کرده باشید، در واقع توسعه فروش ایجاد کرده اید. مثال می زنم:

یک پزشک قلب یا گوارش یا تغذیه را در نظر بگیرید که در این روز ها مطبش خالی شده است. برخی بیماران این پزشک، که وضعیت سلامتی آنها بگونه ایست که خطر پذیری بیشتری نسبت به ویروس کرونا دارند، واقعا نیازمند خدمات حضور و معاینه در منزل هستند، و با کمال میل و احترام، هزینه بالاتری برای این خدمات می پردازند. حتم دارم پزشکان جوان میتوانند از این فرصت برای جبران رکود کرونایی استفاده کنند. ضمن اینکه فاصله نام آنها را با پزشکان پرسابقه تر کمتر خواهد کرد و به میزان قابل توجهی به خوشنامی و معروفیت آنها کمک خواهد کرد. چرا که در این زمان بیمارانشان را تنها نگذاشتند.

یک شرکت تجهیزات پزشکی را در نظر بگیرید که برای افراد معلول، ارسال سریع لوازم مورد نیازشان را درب منزل تقبل کرده است.

یک مدرس موسیقی، آموزشگاه زبان، مشاور کنکور یا حتی یک مشاور بازاریابی و تبلیغات که در این زمان بجای برگزاری جلسات حضوری، ویدئوکنفرانس برگزار می کند.

همه این کسب و کارها در همین شرایط به مردم در رفع یکسری نیازهای مبرمشون کمک کرده اند و قطعا در خاطر مشتریان بخاطر اینکه نیاز آنها را درک کرده و بهشون کمک کرده، ماندگار خواهد شد و دلیل محکمی برای وفاداری مشتری پس از فروکش کردن موج کرونا و بازگشت به حالت سابق خواهد بود.

در حالت سابق، تمایز ایجاد کردن نسبت به رقبا، به قصد جلب توجه مشتری، ممکن بود سخت باشد، لکن هم اکنون که اغلب رقبا در لاک خود فرو رفته اند، به راحتی می توان تمایزهای بزرگ و ارزنده ایجاد کرد.

در واقع مهمترین چیزی که در شرایط رکود میتواند بقا و توسعه کسب و کار را تضمین کند، ایجاد تمایز هایی است که برای مشتری در همین شرایط مهم و ارزشمند و حیاتی باشند و برای او WoW ایجاد کنند و به شدت در ذهن آنها ماندگار شوند.

ما به این حرکت ارزش آفرینی میگوییم.

اما نقش مدیر و پرسنل چیست؟ یک مدیر یا مالک کسب و کار ، باید بتواند نقشه راه بدهد: تولید محصول موازی یا ایجاد خدمات جدید، اطلاع رسانی ، و نحوه فروش و خدمت رسانی،و در کل بستر مورد نیازش را برنامه ریزی کند و برایش بودجه در نظر بگیرد. از طرفی پرسنل هم باید برای اجرای ماموریت جدید، هماهنگ و توانمند باشند و شاید لازم باشه آموزش ببینند.

مثال عینی ارزش آفرینی ، کارخانه تک نان جنوب هست که در این شرایط و برای کمک به بهداشت نغذیه ای مردم، تولید نان بسته بندی شده را افزایش داده است و تعداد نان های داخل بسته را نیز بیشتر کرده است.

بازاریابی در جنگ با کرونا

۲-کرونا و تبدیل تهدید به فرصت: فروش اینترنتی و ارسال به درب منزل

کسب و کارهایی که از قبل بستر دیجیتال مارکتینگ را ایجاد کرده بودند، الان میتوانند بهره برداری کنند و فروش آنلاین خود را تقویت کنند. مردم در این شرایط که بهتر است از خانه خارج نشوند، استقبال بیشتری از خرید آنلاین داشته اند. آماری که اغلب فروشگاه های اینترنتی موفق ارائه کرده اند، این رفتار مشتریان را اثبات کرده است.

اما ایجاد بستر فروش آنلاین به این سادگی نیست و مدیر کسب و کار باید آماده این باشه تا با دعوت از نیروی انسانی متخصص، و تمهید شرایط لازم، سیستم فروش دیجیتالی راه بندازه. برای فروش آنلاین از طریق یک وبسایت اختصاصی، کارهای تحت وب و تکنیک های بازاریابی باید انجام بشوند که غالبا زمانبر هستند و نیروی متخصص خود را می طلبد.

پس اگر هم بستر لازم برای فروش آنلاین خود را تا کنون ایجاد نکرده اید، حتما میتوانید از وبسایت هایی که به شما اجازه معرفی خدمات یا فروش کالا میدهند، یا حتی اینستاگرام و فروش تلفنی استفاده کنید.

وبسایت هایی هم هستند که به شما فضا میدهند تا بتوانید خدماتتان را معرفی کنید و یا محصولاتتان را بفروشید؛ این وبسایت ها با توجه به ترافیک و بازدید هایی که دارند میتوانند خیلی زود شما را به مشتریتان وصل کنند؛

  • دیجی کالا (به شما شلف می دهد)
  • ایسام (به شما اجازه ارائه محصول و فروش می دهد)
  • دیوار(به شما امکان معرفی کالا و خدماتتان را می دهد)
  • خدمت از ما (به شما امکان معرفی خدماتتان منزل را می دهد)
  • نت برگ و تخفیفان که در این روز ها به شدت مشغول بودند و توانستند مکانیزم فروش اینترنتی کالا قابل استفاده برای فروشندگان کالا، تولیدی ها و توزیعی ها، و کسب و کار های خانگی را به وبسایت خود بیافزایند.

ما به این وبسایت ها پلتفرم می گوییم. پلتفرم های موفق، اصول و قواعدی دارند که برای همکاری با آنها باید در نظر بگیرید. این قواعد عموما در مورد اصالت کالا و قیمت ، و یا کیفیت و سرعت خدمات است. که عموما همین قواعد زمینه ساز موفقیت آنها بوده است.

تعداد پلتفرم ها زیاد هستند و نحوه کارشان متفاوت، پس شما بعنوان مدیر کسب و کار، باید با کمی جستجو در اینترنت و بررسی نحوه عملکرد هر کدام از این پلتفرم ها یا با کمک گرفتن از متخصصان دیجیتال مارکتینگ، به سرعت پلتفرم مناسب کالا یا خدمات خود را پیدا کنید. حتی میتوانید از اینستاگرام و تبلیغ دادن در پیج های پرمخاطب برای معرفی روش جدید خدمت رسانی خود به مشتریان استفاده کنید.

پرسنل شما نیز باید کارهای لازم جانبی برای استفاده از هر کدام از این پلتفرم ها را انجام بدهند. پاسخگویی تلفنی ، پاسخ به کامنت ها و سوالات مردم. شاید لازم باشد از محصول عکاسی کنید. ارسال به موقع محصول و اینکه به شکل مناسبی بسته بندی کنند.

۳- اجرای دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه توسط پرسنل ، در تولید محصول، و حتی در تحویل کالا

کسب و کار های مربوط به تغذیه مثل رستوران و بستنی فروشی، از پر ضرر ترین صنف های روز های رکود کرونایی هستند. اما حتی آنها راه هایی دارند تا در این شرایط با افزودن دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه ویژه کرونا، اعتماد سازی کنند. نه فقط برای فروش فعلی، که بیشتر به قصد دوره پس از بحران. چنین کسب و کار هایی میتوانند امروز بذری بکارند که بعنوان یک برند با مسئولیت شناخته شوند و پس از بحران، استقبال از آنها را تحت تاثیر قرار دهد و رکود دوران فعلی را جبران کند.

من می بینم که هنوز هم هستند مردمی که از بستنی فروشی ها خرید میکنند. خودم به شخصه این کار را در زمان ریسک انتقال کرونا، انجام نمی دهم. اما بستنی فروشی هایی که تا کنون از کاور یا کاغذ نان بستنی استفاده نمی کردند ، از حالا باید این کار را انجام بدهند. چه بهتر اگر یک بستنی فروشی بگوید تا اطلاع ثانوی از ارائه بستنی قیفی و نانی معذور است و فقط در لیوان بستنی سرو می کند. محیط تولید بستنی را مرتبا ایزوله و ضد عفونی کند و تمام پرسنل مرتبا دستکش های خود را تعویض کنند و از ماسک استفاده کنند.

شبیه همین کارهای جزئی اما پر اهمیت را نانوایی ها و چلوکبابی ها نیز میتوانند انجام دهند. از همه مهمتر اینکه این کار ها به یاد مشتریان می ماند.

حتی پیشنهاد میکنم اگر فروش غیر حضوری دارید، و میخواهید کالایی برای مشتری ارسال کنید، به خوبی بسته بندی کنید و با قراردادن یک پد الکلی در بسته بندی کالا برای ضد عفونی کردن بدنه کالا قبل از استفاده، به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کمک کنید و به مشتری هم نشان بدهید به فکر سلامتی اش بودید.

اگر یک بنگاه دار املاک هستید که نمی توانید این روز ها تعطیل کنید، همیشه دستگیره های درب ها و صندلی ها را ضد عفونی کنید. صندلی ها را از هم فاصله دهید و خودتان هم همیشه از ماسک استفاده کنید.

اگر مشتریان شما کارت خوان زیاد استفاده میکنند، بگذارید خودشان کارت خودشان را بکشند و از گرفتن کارت آنها خودداری کنید. اما رمز و مبلغ را فقط فقط خودتان بزنید و اجازه ندهید کس دیگری به دکمه ها و بدنه کارت خوان دست بزند. لزوم این کار را برای مشتریان نیز با یک کاغذ نوشته، توجیه کنید.

۴- کرونا و تبدیل تهدید به فرصت با: تبلیغات خلاقانه و محتوای مفید

این واقعیت جالب که داغ شدن موضوع کرونا ویروس، باعث افزایش برندآگاهی و فروش نوشیدنی Corona شد، به ما یادآوری میکنه حتی از حساسیت های همین بحران هم میتوان بهره برداری کرد. البته اگر هوشمندی و چابکی واحد تبلیغات و برندینگ نوشیدنی کرونا نبود، شاید این رونق بخودی خود صورت نمی گرفت. بلکه برعکس ذهنیت مردم نسبت به واژه کرونا باعث منفی شدن واکنش بازار نسبت به این نوشیدنی می شد. لکن با بهره برداری خلاقانه از یک شباهت اسمی که میتوانست نتایج منفی بزرگی داشته باشد، یک جهش بسیار مثبت در فروش corona صورت گرفت.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت بازار

خب ما ایرانی ها هم مثل همیشه در هر وضعیتی از جک ها استقبال می کنیم. احتمالا تبلیغات و انیمیشن های مرتبط با موضوع کرونا، یا سناریو های طنزی که یک پیام مفید پشت آن باشد، به شدت وایرال شود. اما در نظر هم داشته باشید که این یک کار حساس است. بهره برداری با اسپویل کردن توجه مردم به پیام های ضروری درباره کرونا و استفاده غلط از ترس های مردم، نتیجه خوبی ندارد. حرف من و نفع شما در اینست که اگر می خواهیم درباره کرونا محتوایی بسازیم، محتوای مفید بسازیم.

شاید بهترین کار برای شرکت های بهداشتی و تجهیزات پزشکی، ارائه آموزش های حیاتی در مورد کرونا در قالب انیمیشن باشد. این کار در عین خدمت رسانی ، باعث شناخته تر شدن برند آنها می شود.

همچنین شرکت هایی که تولیدات آنها میتواند بعنوان محصولات جانبی در این جو نگران، کمی از دغدغه افراد را کاهش دهد، باید هم اکنون به معرفی خود بپردازند. درست مثل شرکت داروسازی خُـرّمان که در قالب یک ویدئوی آموزشی خیلی خوب و مطابق واقعیت به معرفی قطره ضد عفونی کننده حلقی و دهانی Dentol با بیان کارایی واقعی آن در این شرایط، بدون اغراق و بزرگنمایی، پرداخت.

۵- از بین بردن تهدید ریزش مشتری با: ارتقا یا استمرار ارتباط با مشتری

مثال پزشک را خاطرتان هست؟ همین پزشک برای مراجعینی که نیاز به معاینه حضوری ندارند، میتواند یک شماره تلفن برای مشاوره تلفنی اعلام کند. حتی برای تسهیل پرداخت حق الزحمه مشاوره، میتواند از پلتفرم هایی مثل دکترساینا استفاده کند که در آن بیمار قبل از تماس با پزشک، مشکل خود را برای او می نویسد و هزینه لازم را آنلاین پرداخت می کند. سپس پزشک تایم مناسبی برای گفتگوی تلفنی معین میکند.

یک گیم نت را در نظر بگیرید که بخاطر مسایل بهداشتی بهتر است در زمان موج کرونا تعطیل باشد. برای حفظ روحیه همبازی مشتریان و حفظ ارتباط با آنها می تواند چالش گیم پلی ریکورد و اشتراک آن در اینستاگرام را برگزار کند.

بعنوان مثال دیگر، یک باشگاه بدنسازی را مثال می زنم که در این زمان ترجیح داده باشگاه را تعطیل نگه دارد. همانطور که گفتم این تعطیلی ها باعث ریزش مشتری می شود. بدنساز های نیمه حرفه ای هم در این دوران احتمالا اذیت می شوند و نگران تنبلی عضله هایشان هستند. از طرفی هر چند دسترسی به آموزش های تمرینات خانگی از طریق اینستاگرام و اینترنت به راحتی امکان پذیر است، اما معمولا اراده و انگیزه ای که افراد برای تمرین در باشگاه دارند، در خانه ندارند. بعنوان یک راه برای حفظ ارتباط با مشتری ، برای حفظ سطح اشتیاق آنها، و ایجاد انگیزه ای برای انجام تمرینات خانگی، مربی باشگاه میتواند یک چالش گروهی در طول این مدت برگزار کند. برای این کار حتی میتواند از اپلیکیشن های با همین موضوع هم بهره ببرد.

حفظ ارتباط با مشتری خیلی ساده است. البته در هر مدل کسب و کاری روش خاص و اثربخش خود را می طلبد. برخی کسب و کار ها می توانند با روش هایی مثل ارتباط تلفنی و آنلاین، همین الان فروش و ارائه خدمات خود را از سر بگیرند. اما برای کسب و کارهایی که به هر صورت اکنون نمی توانند فروش داشته باشند، بهترین دلیل برای حفظ ارتباط با مشتری، کاهش نرخ ریزش مشتری پس از فروکش کردن موج کرونا است.چون این یک واقعیت است که با هر توقف مقطعی، به هر حال مشتری ها نسبت به قبل کاهش می یابند.

یکی از قشنگترین مثال ها در این باره، حرکت مستر بلیط و کمپین #امید_سفر در اینستاگرام بود. میتوانید با سرچ این هشتگ در اینستاگرام یا با رفتن به صفحه اینستاگرام Mr.bilit یا مطالعه تحلیل زیر، داستان کمپین را متوجه شوید.

۶- کرونا و تبدیل تهدید به فرصت : وقتی از تصمیمات دولتی ناراضی هستیم

می دانم در این روز ها آژانس های هواپیمایی و هتل ها احتمالا از تصمیمات دولت و امتیازاتی که برای مشتریان آنها تصویب کرده است نارارضی هستند. البته این کار به قصد کم کردن هزینه کنسلی مسافرت ها صورت گرفت و قصد کلان آن حفظ سلامت افراد است. لکن همه افراد و کسب و کار ها در این زمان آسیب دیده اند و هتل ها و هواپیماهایی ها نمی توانند خود را از این مساله جدا کنند.

موج کرونا به زودی فروکش می کند، چنانکه در تاریخ انتشار این مطلب، در چین و کره جنوبی تحت کنترل درآمده است و چندی طول نمی کشد که در ایران و ایتالیا هم کنترل شود. آنچه در ذهن مشتری از رفتار و برخورد شما در این روز ها می ماند مشخص می کند که آیا مشتری دوباره به سوی شما باز می گردد یا خیر.

توصیه اول من اینست که در این شرایط سعی نکنید مشتری را معطل یا اذیت کنید. به هر حال مبالغ افراد را باید پس داده شوند. چه بهتر که این مساله با تجربه خوب اتفاق بیافتد. چرا که همین تجربه خوب مشتری را دوباره به سمت شما خواهد کشاند. اما تجربه بد ، از شما برند بد می سازد. مهم نیست چه چیزی در نظر شما عادلانه باشد، تجربه مشتری و تصمیم خرید مجدد اوست که برای بیزینس شما مهم است.

از طرفی همانگونه که میدانید نرخ وفاداری مشتری در کسب و کار های شما مهمترین شاخص سهم بازار است. بد نیست به قصد افزایش نرخ وفاداری هم که شده ذهنیت مشتری را نسبت به خود، بهبود یا ارتقا دهید و حتی در این مساله پیش دستی کنید و شما باشید که با مشتری برای کنسلی تماس می گیرید.

اما برای همین مشتریان برای زمان پس از فروکش کردن موج کرونا، برنامه داشته باشید. چرا که آنها کسانی هستند که قصد هزینه-کرد داشته اند و احتمال زیاد چنین تصمیمی در آینده نزدیک داشته باشند. پس آنها را از دست ندهید و از تکنیک قبل برای حفظ ارتباط با آنها استفاده کنید. این یعنی تبدیل تهدید کرونا به فرصت بازار با خیز برداشتن برای تصاحب سهم حداکثری از بازار پس از کرونا.

این نکته میتواند برای برخی کسب و کار های دیگری هم که بخاطر کرونا پیش فروش ها ، رزرو ها و خدمات خود را منتفی کرده اند، نیز میتواند مفید باشد: تالار های مراسم ، سالن های زیبایی عروس، مجموعه های خاص تفریحی ، ویلا ها ، فورواردر ها و کارگزاری هایی که که قرار بوده از چین کالایی برای مشتریانشان وارد کنند اما بعلت کرونا انتقال محموله به تعلیق درآمده است.

اگر در مورد تصمیمات دولت درباره کسب و کار ها نقطه نظری داشتید، میتوانید ذیل همین مطلب، کامنت بنویسید. یا میتوانید برای مشاوره در مورد بهره برداری از بازار پس از کرونا، با من تماس بگیرید.

خلاصه حرف: بیایید از حالا برای پس از کرونا تلاش کنیم

اگر صبر و حوصله کردید و تا اینجای نوشته همراه بودید،و موضوع « کرونا و تبدیل تهدید به فرصت » را جدی گرفته باشید، این شانس را دارید که برای تقاضا های پس از موج کرونا، و استقبال از تقاضا های انباشته، آمادگی خود را افزایش دهید.

اگر پزشک هستید، آژانس مسافرتی هستید، صرافی دارید، تالار عروسی دارید، فروشنده کالای خانگی هستید، در خیلی از زمنیه ها تقاضای انباشته وجود و واقعیت دارد. مهم آمادگی شما برای برداشت حداکثری از آن است.

وقتی نشان دهید دغدغه و نگرانی مردم، دغدغه شما است و برای آن تلاش واقعی میکنید، یک مزیت رقابتی موثر در همین زمان سخت ساخته اید که قطعا برایتان بازخورد های مهمی خواهد داشت.

در چنین شرایطی مثل بحران رکود کرونایی در بازار، دو گزینه بیشتر پیش روی هر مدیر کسب و کار نیست: یا حس قربانی شدن، یا دید بلند مدت داشتن. کدام را انتخاب میکنید؟

خودتان را قربانی فرض نکنید؛ در این سودی نیست. بلکه از همین حالا برای پیروزی پس از کرونا تلاش کنید.

 

مطالب مرتبط:

شناخت روند های بازار

پیش بینی آینده بازار ایران در سال ۹۸

هفت اشکال معمول بازاریابی

۱۵ دیدگاه
  • صدیقه ۲۳:۴۸ ۱۳۹۸-۱۲-۲۳ پاسخ

    کاش در این اوضاع اقتصادی دولت بیشتر به فکر مشاغلی بود که نمی تونند کارشون رو تعطیل یا حنی کم کنند. مثل پرستاران و پزشکان و همینوطور ویزیتور های مواد غذایی.
    من پرستار هستم و برادرم ویزیتور.
    هر دو داریم در شرایط خیلی خطرناکی کار میکنیم.

  • رضا عبدی نژاد ۱۸:۰۹ ۱۳۹۸-۱۲-۲۲ پاسخ

    سلام جناب آقای راد،

    ممنون از به اشتراک گذاری مطلب بسیار مفیدتون،
    کسب و کار اصلی من، در واقع تیم ما، ساخت سیستم های هوشمند (به طور کل میشه گفت فعالیت در حوزه ی اینترنت چیزها یا Internet of things) خانه هست، ( به صورت موازی و با شتاب کمتر هم مشغول به فعالیت در حوزه ی iot در تاسیسات، مزارع و … هم هستیم)

    متاسفانه، با توجه به این روزهای کرونایی، مثل اکثر کسب و کارها، کسب و کار ما هم دچار رکود شده.

    حالا ما به دنبال راهکار هایی هستیم که بتونیم از پتانسیل تیممون در حوزه ی iot، به مردم کمک کنیم،
    و نگاهی به ماندگاری برندمان در ذهن مردم، توسعه ی فروش و بازار پس از رکود کرونایی هم داریم.

    ما بسیار ممنون میشیم اگر شما ایده ای در این مورد داشته باشید را با ما مطرح کنید، تا بتونیم به اهدافی که در بالا گفتم خدمتتون برسیم.

    باز هم تشکر میکنم از مطلب بسیار کاربردیتون و البته سایت عالی شما …
    به امید موفقیت روز افزون برای شما

    • مختار راد ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸-۱۲-۲۳ پاسخ

      متشکرم از اظهار لطفتون ، من هم آرزو میکنم در کارتون موفق و پیروز باشید. بنظر من نقطه قوت اینترنت اشیا همین انعطاف پذیری اون برای پاسخ سریع دادن به نیاز های مبرم آدم ها است. نیاز های به ظاهر ریز و جزیی که میتونه خیلی کارایی، زمان و رفاه و امنیت آدم ها رو افزون کنه.
      اتفاقا در ارتباط با کمک IOT به نیاز های این روز های ما، من چند مورد جالب توجه توجه دیدم.
      مثلا یه شرکت ایرانی ، یک دستگاه حضور و غیاب اداری طراحی و تولید کرده که به پریز برق وصل میشه و کارمندان میتونند بوسیله مویابل از فاصله یک خیلی نزدیک ، بهش کانکت بشن و با گوشی خودشون، حضور بزنند.
      اینطوری تماس دست آدم ها با نقاط مشترک حذف شده. قیمت و سرعت استفاده اون هم برای جاهایی که تا الان از دستگاه حضور و غیاب چشمی ییا کارتی استفاده نمی کردند، مهمترین دلایل برای تصمیم خرید سریع هست.
      حتی حدس می زنم این دستگاه رو قبلا تولید کرده باشند اما بخوبی متوجه شدند که در این مقطع، تقاضا برای کالای اونها در بازار، داغ خواهد شد.
      شما هم دنبال نیاز های ریز و جزیی بگردید که بتونید با هزینه کم و به سرعت تهیه اش کنید. حدس من اینه که گرفتاری کرونا در ایران تا دو ماه دیگه ادامه داشته باشه. لکن شما فرصت رو از دست ندید. البته یادتون باشه نیازی رو پیدا کنید که در این شرایط مهمتر شده.
      برای پاسخ به نیاز های مقطعی، شاید فرصت طراحی، تولید، توزع و فروش رو نداشته باشید.
      البته این در صورتی هست که به بازار آزاد فکر می کنید.
      اما در مورد شاید وزارت خانه ها ، بیمارستان ها هلال احمر ، مراکز خدماتی که این روز ها به شدت مشغول هستند، نیاز های مبرم مخصوص همین مقطع رو داشته باشند که شما بتونید براش گجتی طراحی کنید.

  • نسرین ۰۱:۱۵ ۱۳۹۸-۱۲-۲۱ پاسخ

    سلام. من یه مغازه ظرف یکبار مصرف در اهواز دارم . واقعیتش در ابتدا میخواستم برای دوره کرونا مغازه رو تعطیل کنم چون فروشمون به شدت پایین اومده بود. اما بعد یه فکری به سرم زد . اینکه اطلاعیه بنویسم ظروف جدید خریداری نکردم و ظروف قبل از کرونا رو دارم می فروشم. و خب چون ظروف یکبار مصرف شسته نمی شوند، و نباید بهشون دست هم بخوره، پس
    بخاطر همین هم نمی تونم ظروف تکی بفروشم. و همه رو کارتنی یا باکسی می فروشم و از بسته بندی اولیه خودشونخارجشون نمی کنم.
    و این کار رو هم واقعا کردم. تقریبا می تونم بگم با این کار، خیلی بیشتر از روزای دیگه فروختم چرا که مشتریان مغازه های دیگه هم سمت من اومدند و به سرعت مغازه ام خالی شد.

  • مبین پاریزی ۰۱:۱۱ ۱۳۹۸-۱۲-۲۱ پاسخ

    اینقدره توی اینترنت و اینستا پر شده از توصیه های کسب و کاری و بازاریابی به اسم کرونا که دیگه آدم حالش از این جور متنا بد میشه. چون اغلب هم چرت و پرت نوشتند.
    جالبه که بهتون بگم اصلا قصد نداشتم در مورد کرونا و ربطش به بیزینس! مطلب (یا دری وری) دیگه ای بخونم، اما وقتی پاراگرافای اول این متن رو دیدم، فهمیدم با بقیه فرق داره
    و واقعا فرق داشت و تنها نوشته مفیدی بود که درباره بحران این روزامون یه چیز درست و درمون نوشته بود. دم نویسنده گرم

  • خرمی ۲۳:۴۴ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

    عزیز بنظر شما کرونا چه تاثیری روی نرخ دلار و ارز می گذاره؟ بنظرت بالای بیست می رسه؟ بهتر نیست ریالمون رو دلار کنیم؟ شما نقد بالایی داشته باشی توی این روز ها چه گزینه هایی مطرح می کنی؟

    • مختار راد ۲۳:۵۳ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

      البته این سوال جاش اینجا نبود! لکن دارم مطلبی در مورد روند بازار ایران در سال ۹۹ می نویسم که در هفته آتی منتشر خواهم کرد و اونجا به این سوال پاسخ داده ام.

  • حجت اله حیدری ۲۳:۴۲ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

    سلام
    من یک کتابخانه دارم و توی این شرایط به شدت مشتریانم کم شده اند. کاش برای من هم راهی داشته باشیدچون به شدت نگران بنیه مالی خانواده ای هستم که توی سن ۴۵ سالگی هنوز توقعاتشون رو نتونستم کامل براورده کنم و نزدیک های عید که بهشون قول های زیادی داده بودم، دچار این بلای آسمانی شدیم.
    واقعیتش خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم فردی چون شما به فکر ما هست و برای بهتر شدن وضعیت ما، وقت گذاشته و کلی نکته مفید نوشته
    دست مریزاد پهلوان

    • مختار راد ۲۳:۵۲ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

      اولا امیدوارم هیچ چیزی امیدتون رو ازتون نگیره.
      دوم، اگرمردم ببینند که شما در این شرایط به فکرشون هستید، ممکنه خرید از شما رو ترجیح بدن. لکن شما یک سری فعالیت ها نه به امید پاسخ این روز ها بلکه به امید پاسخ در آینده انجام دهید.
      اسپری ضد عفونی تهیه کنید و از مشتریان اندکی که می آیند بخواهید دستانشان را اسپری کنند. اگر در ساعاتی کتابفروشی تون شلوغ میشه، حتی از مشتریان با دستگاه های دما سنج، تست تب بگیرید. تا احتمال انتقال کورنا رو به حداقل رسونده باشید.
      هر روز روی کتاب ها و وسایلی که مردم به اونها دست می زنند رو با الکل ضدعفونی کنید.
      یادتون نره همه دچار رکود شدیم و اگر به پایان این وضع کمک نکنیم این رکود ادامه دار خواهد بود و برای همه بد تر خواهد شد.

      • مختار راد ۲۳:۵۶ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

        ضمنا همونطور که در مورد ۱ هم اشاهر کردم، به معضلات مشتریانتون فکرکنید و ببینید آیا در توان شما هست براشون کاری انجام بدید؟ ارسال کتاب درب منزل ، ارتباط ویدئویی برای کمک به پیدا کردن عنوان مناسب کتاب وقتی مشتری شما در خانه اش نشسته است و شما شلف و عنوان های کتاب را به او نشان می دهید.
        اینها به ذهن من رسیدند. ولی شما باید به رفتار مشتریانتنن فکر کنید و در خاطر بیارید که چه کمک افزوده ای الان از دستتون بر میاد؟
        حتی به ازای این کمک هزینه ای دریافت کنید. اشکالی ندارد. اما هر کاری می کنید به خوبی اطلاع رسانی کنید.

  • دانژه امیر ابراهیمی ۲۳:۳۹ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

    درود، نوید بخش و امیدوارانه برای ما نوشتید جناب راد، چقدر می تونه توی این شرایط برای من و تیمم مفید باشه.
    راستی امروز متوجه شدم که تخفیفان هم برای کمک به کسب و کار ها در این شرایط، آپشن فروش برای ما گذاشته تا بتونیم به واسطه وبسایت تخفیفان، به مشتریان تهرانی آنلاین فروش داشته باشیم.
    واقعا وقتی این همه تلاش همسو رو برای ساختن و بهبود شرابط می بینم پیش خودم می گم چه نیازی به کمک های دولت و حکومت!

    • مختار راد ۲۳:۴۸ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

      بله، اتفاقا امروز وقتی استوری های نت برگ و تخفیفان رو دیدم، مطلب رو آپدیت کردم و درباره اونها هم نوشتم.
      واقعیتش من هم خیلی خوشحال شدم که این دو وبسایت تخفیف گروهی ماموریت اصلی این روز هاشون رو کمک به کسب و کار ها قرار داده اند؛ باید بگم قلبا خوشحال شدم

  • امیر موسوی ۱۲:۰۲ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

    با درود و سپاس بابت مطالب اموزنده تون

  • سجاد سلیمانی ۰۰:۵۷ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

    سلام مختار

    نوشته ی تو رو دوست داشتم به این دلیل که فکر می‌کنم وقتی سیستم دچار آشوب میشه ، میشه با تغییراتی کوچک، نتایج بزرگی را کسب کرد
    آموزش‌های مناسب برای عموم کسب و کارهایی که به شدت دچار آشوب شدند، باعث میشه اونها تلاش کنند بیشتر یاد بگیرند و اجرا کنند (یا احتمالا متضرر شده و یا نابود شوند) این قدرت تعامل و جهش رو برای اونها ایجاد می‌کنه

    صحبت‌های تو هم شامل همون تغییرات کوچکی میشه که اشاره شد.
    دوست داشتم صحبت‌هات رو، ساده، اجرایی و جمع‌بندی شده.

    با مهر
    سجاد سلیمانی

    • مختار راد ۲۳:۲۸ ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ پاسخ

      باعث افتخاره که مورد توجه شما قرار گرفت. بد نیست این نکته رو اعتراف کنم که کسب و کار من در این زمان دچار رکود نشد. لکن خودم رو جای بسیاری از کسب و کارهایی که می دیدم می گذاشتم و فکر می کردم اگر من جای اونها بودم، چه کار از دستم بر می اومد.

درج دیدگاه