توسعه کسب و کار با بازخوردهای مشتری
این مطلب کوتاه رو برای کسانی مینویسم که معتقدند باید همگام با بازار، نیاز مشتری و توسعه تکنولوژی ، تغییر کرد. در واقع دارم سعی میکنم یک سرنخ برای پویایی و توسعه کسب و کار بدهم. این سرنخ یک چیز است: بازخوردهای مشتری .
اگر تا الان شفاف ترین هدف مارکتینگ و بازاریابی رو افزایش ورودی مشتری و افزایش نرخ جذب (نرخ تبدیل مشتری به خریدار) می دونستیم ، از امروز به بعد باید به این هم فکر کنیم که سویه دیگر مارکتینگ قرار است من را به سمت یک سری تغییرات در محصول و سازمان ببرد.
قسمت بزرگی از فعالیت های مارکتینگ ، ارتباط با مشتری و مخاطب است. احتمالا میدانید که مهمترین اطلاعات بازار از همین شکل گیری ارتباط مستمر با مشتریان بالقوه بدست می آیند.
اصلا یکی از مهمترین دلایلی که به بازاریاب ها حقوق ثابت میدهند، همین است که ارتباطات شرکت رو با مشتریان بالقوه آنها به شکل مداوم ، تقویت میکنند.
هدف بازاریابی تنها فروش نیست. بلکه ایجاد ارتباط با مشتریان و ایجاد دید وسیعتری نسبت به نیاز ها و خواسته های مشتری است. |
اصلا اولین هدف بازاریابی همین است!
در حین فعالیت های بازاریابی، بازاریاب ها، این تجربه را بدست می آورند که خواسته های مشتری، به کدامین سمت و سو می رود و در طول زمان چگونه تغییر کرده است و اصلا در شرایط شوک بازار یا بحران های اقتصادی ، تصممیات مشتریان به کدام سمت متمایل می شود. و دانستن این روند ها این برای انطباق و آداپته شدن سریع کسب و کار با شرایط، مهمترین فاکتور است.
بهترین اطلاعات و انتقادات و پیشنهادات را برای استفاده در کسب وکار، بازاریاب ها و فروشندگان با خود می آورند. این توشه زرینی است که اغلب صاحبان کسب و کار ارزش آن را نمی دانند.
همچنین مشتریانی که می روند و خرید نمی کنند مهمترین منبع اطلاعاتی ما برای تکامل هستند. یادمان باشد مشتریانی که از ما خرید نکرده اند دلایل مهمی در سر دارند که نشان از مساله های اساسی در کسب و کار ما است.
بنابراین برنامه های مارکتینگ را طوری نچینید که فقط به مشتریان بالقوه نزدیک شوید (این فقط در فاز فروش خوب است). بلکه گرفتن بازخورد از مشتریان ناراضی و مشتریانی که از خرید نکردند، ماموریت اساسی بازاریابی در قسمت توسعه کسب و کار است.
پس سه چیز را با بازخوردهای مشتری باید بفهمیم و برای آن هزینه کنیم:
ο دلایل خرید نکردن مشتری
ο نیاز های اصلی و خواسته های جنبی مشتری
ο تمایلات و ترس ها و چاره های مشتری
در آخر باید بگم این سه مورد رو قسمت مهمی از تحقیقات بازار در نظر بگیرید.
یادتون باشه، شما یک کارآگاه هستید که باید راز های مشتری رو کشف کنه!
نوشته مرتبط
↵ اگر برنامه های وفاداری ما جواب نمی دهند باید وفاداری مشتری را از نو بفهمیم
↵ کرونا و تبدیل تهدید به فرصت ، وقتی با بحران رکود کرونایی مواجه شده ایم
چرا عکس کارآگاه پوآرو گذاشتین؟
سلام. کلا کسی که میخره مشتریه و ما نباید نگران سی باشیم که ازمون خرید نمیکنه. من یک فروشنده هستم (البته مالک کسب و کار خودمم هستم) و فکر میکنم کلا ۲۰ درصد مشتری ها ، خریدار واقعی هستندو با بقیه نباید وقت تلف کرد. ارادت داریم نسبت به شما. من خواننده همیشگی وبسایت شما هستم. اما با برخی نظراتتون واقعا مخالفت دارم. گفتم شاید براتون مهم باشه!
البته خوشحالم که برای من نظرتون رو نوشتید حمید خان. من در طول مدتی که مشاوره میدهم با نظرات و دیدگاه های بسیاری از قشرهای مختلف بازار آشنا شدم. به شما حق میدم نخواهید برای همه ورودی ها(مشتریانی که احتمالا همه آنها خریدار نیستند) تره خرد کنید!
اما به این هم بیاندیشید که اگر بخواهید کسب و کارتان رو رونق ببخشید باید بتوانید نرخ تبدیل و نرخ جذب را بیشتر کنید. باید بدانید که چرا بسیاری از افراد از شما خرید نمی کنند؟(به قول خودتون ۸۰ درصد) یا بدانید که چگونه میشود ورودی را بیشتر کرد؟ و یا اصلا هر دو کار را با هم انجام داد. مگر اینکه از شرایط فعلی راضی باشید یا در فکر توسعه نباشید.
سلام. برخلاف بقیه مطالب، این یکم سریع و بی توضیح بود. منظورتون چیه که مشتریانی که خرید نمیکنند دلایل مهمی دارند؟
همه که نمیتونند مشتری ما باشند
شاید یک مشتری بخاطر جنس یا مدلی که دوست داره، اما ما اون رو نمیاریم، و اصلا هم قرار نیست بیاریم، ازمون خرید نکنه. چه اهمیتی داره جلب رضایت این مشتری؟
دقت کن صبا، داستان گزینش مشتری نیست. داستان ارتقای کسب و کاره. اگر میخواهید از آنچه هستید فراتر بروید،مشتریان ناراضی و مشتریانی که خرید نمیکنند،بهترین منبع برای فهمیدن مسیر هستند.