مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

بهترین مشاور فروش و بازاریابی برای کسب و کار شما چه کسی می تواند باشد؟

۱۳۹۷-۱۲-۲۹ بازاریابی
بهترین مشاور فروش و بازاریابی برای کسب و کار شما چه کسی می تواند باشد؟

وقتی به دنبال توسعه بازار، راه اندازی یک کسب و کار تازه، فروش یک محصول جدید، افزایش راندمان فروش ، حل عارضه های ارتباط با مشتری، رسیدن به تارگت فروش و … باشیم احتمالا نیاز به مشاور بازاریابی هم پیدا می کنیم. چون بازاریابی و فروش هم مانند هر حوزه دیگری آنقدر تخصصی و مهم شده است که عمیق شدن در آن سال ها زمان میبرد. پس یا باید مسیر بازاریابی را خودمان با آزمون و خطا و مطالعه زیاد، یاد بگیریم یا از کسی که این مسیر را رفته (کسی مثل یک مشاور) کمک بگیریم. خب بهترین مشاور فروش و بازاریابی برای کسب و کار شما چه کسی میتواند باشد؟

بهترین مشاور فروش و بازاریابی کسی است که تکنیک ها و روش های فروش و قیمت گذاری را بلد باشد و بتواند مناسب ترین آنها را نسبت به کسب و کار شما و جنس مشتریانتان به شما آموزش بدهد. از طرفی روش های بازاریابی و تبلیغاتی را بشناسد و بتواند بهترین روش ها و گام های لازم برای توسعه بازار شما را برآورد کند. بتواند کمبود های کسب و کار شما در زمینه ارتباط با مشتری و بازاریابی را تشخیص بدهد و با کمترین هزینه ممکن بیشترین نتیجه ممکن را ایجاد کند.

اما غیر از این مورد، من شخصا ۷ ویژگی خیلی مهم دیگر هم برای یک مشاور خوب در زمینه فروش و بازاریابی در نظر دارم که خیلی خلاصه آنها را بیان میکنم:

ο بهترین مشاور فروش و بازاریابی، اول از همه آشنا به شرایط بومی منطقه است:

یک مشاور خوب بازاریابی ، مشکلات نیروی انسانی را در تهران، مشهد یا اهواز میشناسد و میداند چگونه باید در این شهر، آدم ها را گزینش کرد، چطور باید عملکردشان را مدیریت کرد و اینکه به طور متوسط چقدر نیرو ها به آموزش نیاز دارند و مهمترین دغدغه هایشان چیست.

یک مشاور بازاریابی باید بداند میزان فروش کالا ها و خدمات در مقایسه با یکدیگر در یک منطقه چقدر است و بتواند کشش بازار شهر را در مورد یک کالا پیش بینی کند. همچنین عادت های خرید مردم محلی را بهتر و دقیق تر بشناسد و بداند در تبلیغات و مذاکره فروش چه چیزی روی آنها بهتر تاثیر میگذارد. در کل مردم این شهر چگونه فکر میکنند.

مثلا در برخی زمینه ها در اهواز ، مردم تجملاتی هستند پس مصرف کننده های خوبی برای کالاهایی حتی همرده پورشه و ماستانگ! هستند. البته در علم بازاریابی میگویند level مصرف کننده در شهر هایی مثل اهواز، بالا است و تمایل به سمت برند های جذاب دارد. این مطلب بخوبی در حیطه مواد غذایی، تزیینات منزل، خودرو و پوشاک در شهر هایی همچون اهواز دیده میشود.

همچنین یک مشاور حرفه ای بازاریابی،باید بتواند بررسی کند کدام نیازها در منطقه در اولویت هزینه کردی بیشتری قرار دارند؟ به عبارت دیگر برای خانوار ها و مشاغل، خرید کدام کالا یا خدمات از اولویت بیشتری برخوردار است؟

یک مشاور خوب باید بداند راه ورود به بازار منطقه چیست و بهترین، کم هزینه ترین و موثر ترین درگاه های نفوذ به بازار کدام هستند؟

باید پتانسیل تولیدی منطقه و صنایع بومی را بشناسد و به مناطق مهم تجاری و فرصت های آنها آشنا باشد. کمبود های منطقه را نیز بشناسد و از قبل برای آنها چاره اندیشیده باشد. مثلا کمبود نیروی انسانی ماهر در امر فروش و بازاریابی یک مساله مهم در مناطق جننوبی ایران شده است که از مشاور بازاریابی متبحر، انتظار میرود برای آن چاره ای در آستین داشته باشد.

ο دومین چیزی که باید در بهترین مشاور فروش و بازاریابی دید، اینست که حیطه تخصصی خودش در بازاریابی را انتخاب کرده است و در آن زمینه حرفه ای تر عمل می کند.

مثلا یک مشاور بازاریابی ممکن است در زمینه B2B یا به عکس در بازار مصرف کننده و end-user ، باسابقه تر باشد. یا اینکه به فروش مویرگی مسلط باشد یا در حوزه فروش املاک، بازار خدمات فنی ، یا بازار خدمات آرایشی بیشتر از دیگر حوزه ها کار کرده باشد. در کل بهتر است مشاور بازاریابی شما در حوزه تخصصی کسب و کار شما برند باشد.

ο سومین ویژگی بارز بهترین مشاور فروش و بازاریابی، فهم اقتصاد منطقه ای است.

برای شرکت هایی که نیاز به مشاوره بومی بازاریابی دارند ،یک مشاور خوب بازاریابی، لازم است بداند اکوسیستم کسب و کار شهر چه شمایلی دارد؟ یعنی درک کرده باشد که ارتباط بیزینس ها با یکدیگر چگونه است؟ گاهی تعامل بین کسب و کارها در هر شهری به نحوی متفاوت پیش رفته است که شکل و قواعد آن را منحصر به فرد میکند. این آشنایی و تسلط به تعاملات و عرف فروش و ارتباط بین بیزینس ها در هر شهر برای شروع بازاریابی مهم است.

مثلا باید بداند در مناطق جنوبی ایران، چه درصدی از مشاغل مربوط به نفت و گاز است و چه تقاضایی در وندور های نفتی و گازی، در حال افزایش یا کاهش است. تامین کننده های کالاهای آنها چه کسانی هستند؟ خریداران ، سازندگان، یا تولیدکنندگان بزرگ منطقه چه کسانی هستند و تمایل دارند با چه کسانی ارتباط بیزینسی داشته باشند؟ و راه ارتباط گرفتن با آنها چیست.

همچنین این بینش و آگاهی را داشته باشد که با تغییرات اقلیمی و اقتصادی،چه کالاها و خدماتی در منطقه فروششان اوج یا فرود میگیرد و اصلا هر تغییر کلان اقتصادی و سیاسی چه تاثیری روی این منطقه، اقتصاد آن و جیب مشتریان میگذارد.

ο چهارمین چیزی که یک مشاور فروش و بازاریابی خوب می داند، آینده نگری و دانستن جریانات و روند های بازار است که به احتمال زیاد در سال های آینده در کسب و کارتان با آنها مواجه میشوید.

در مورد روند های بازار در این سه مطلب به تفصیل نوشته ام:

↵ شناخت روند های بازار

↵ تب بازار

↵ بازار در سال ۹۸ به کدام سمت میرود؟

بد نیست اگر در مورد آینده کسب و کارتان یا سرمایه گذاری هایتان نگران هستید ، نگاهی به آنها بیاندازید و بدانید بیش از خود شما، مشاورتان باید بتواند روند های آینده صنعت و بازار شما را تحلیل کند.

ο پنجم اینکه یک مشاور فروش، خود سابقه زیادی در فروش و بازاریابی دارد و این فضا را حداقل ده سال عملا لمس کرده است.

بنظر من کسی میتواند بهترین مشاور فروش و بازاریابی باشد که خودش بازاریابی کرده باشد و سابقه زیادی در فروش و بازاریابی داشته باشد؛ حتی در سلسله مراتب سازمانی در یک شرکت بزرگ، به مدیریت فروش و مدیریت بازاریابی رسیده باشد. قطعا استادان دانشگاه و تحصیلکرده های MBA هم میتوانند مشاوران آکادمیک خوبی باشند، اما شناخت واقعیت های بازار، دردسر های مدیریت نیروی فروش، مشکلات، محدودیت ها و ریسک ها در برنامه ریزی برای فعالیت های عملی و هزینه های بازاریابی، و اینکه در عمل چه پاسخی از محیط خواهیم گرفت، به میزان زیادی به تجربه عملی برمیگردد.

ο ششم: یک مشاور بازاریابی باید پر از دانش و اطلاعات باشد و کاملا به روز.

واقعا محوری ترین کار یک مشاور، مطالعه کردن و فکر کردن است. بنابراین اگر مشاور علمش را به روز نکرده باشد، و صرفا در سطح یک مدیر فروش هرچند با تجربه حرف بزند، اما نمی تواند مشاور بازاریابی خوبی باشد. دانش بازاریابی از شناخت محصول شروع میشود تا شناخت مشتری. اما به همین ختم نمیشود. فوت و فن بازاریابی و مارکتینگ پلن، صرفا محدود به تجربه های یک فرد نیستند. بلکه تجربه کمک میکنند تا آنچه دانش بازاریابی قرن سوم به آن رسیده را به شکل موفقیت آمیزتری اجرا کنیم. و لازمه آن اینست که در مطالعه و به روز کردن دانش بازاریابی، کاهل نباشد؛ و قدرت تفکر داشته باشد؛ یعنی در پیش بینی مساله ها و راه حل اندیشیدن برای آنها، توانمند باشد.

ο هفتمین و مهمترین ویژگی یک مشاور بازاریابی خوب اینست که برنامه اجرایی داشته باشد!

یعنی بتواند متناسب کسب و کار شما، برنامه بازاریابی ارائه بدهد، و بداند در هر گام باید چه کار کرد. هزینه ها را تا حداقل ۶ ماه پیش بینی کند و تا حد زیادی به نتیجه بخش بودن فعالیت ها اطمینان داشته باشد. صرفا مشاوره او در حد توصیه نباشد و در گام های اجرایی و عملی هم در پی کمک و مشارکت باشد.

امیدوارم به آینده امیدوار باشید؛

راز و رمز های ماندگاری در بازار را بدانید؛

و در توسعه کسب و کارتان هم پیروز باشید.

 

برچسب ها:
۲ دیدگاه
  • میرهادی حیدریان ۰۰:۱۷ ۱۳۹۸-۰۱-۱۲ پاسخ

    سلام. من یک کارآفرین و تولید کننده هستم که تجربه خوشایندی از مشاوران کسب و کار ندارم. چرا که در نهایت نتیجه ای جز اتلاف وقت و هدر رفتن هزینه برای من نداشت. هزینه های زیادی که هم شامل حق الزحمه مشاور بود و هم هزینه کارهایی که توصیه میکرد انجام بدهم . واقعا باید بپرسم که ارزش مشاور به چیست؟ امیدوارم سوال تلخ بنده مزاج شما را تلخ نکند. باور کنید بخاطر خاطره بدی که از مشاور دارم دارم تلخ کام هستم.

    • مختار راد ۰۰:۲۶ ۱۳۹۸-۰۱-۱۲ پاسخ

      سلام
      ممنونم که کامنت گذاشتید و بنده را از تجربه تان آگاه فرمودید.
       سخن کوتاهی در این مورد داشتم که وقتی شروع کردم به نوشتن ، نسبتا طولانی شد بنابراین بهتر دیدم در یک نوشته مستقل آن را بنویسم تا دیگرانی که که دچار همین تجربه شده اند (که مطمئن هستم کم نیستند) بتوانند آن را بخوانند.امیدوارم توضیحات و توصیه های من برای شما روشن کننده و مفید باشد.

درج دیدگاه