مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

مختار راد

مشاوره بازاریابی B2B در اهواز

مشاوره مدیریت استراتژیک صنعت پخش

تحقیقات بازار و تدوین مارکتینگ پلن

تیمسازی و طراحی سیستم فروش

تنیدگی دات آی آر

نه به وبینار آموزشی صادرات

نه به وبینار آموزشی صادرات

چند روز پیش از طرف یکی از موسسه های مشاوره ای، از من دعوت شد تا با موضوع صادرات به کشور های حاشیه خلیج فارس، بعنوان مدرس در وبینار آموزشی صادرات ارائه داشته باشم. چون تا کنون بارها از این پیشنهاد ها داشته ام، چه از طرف موسسات مستقل مشاوره ای و آموزشی، خواستم یکبار برای همیشه نظرم رو نسبت به این سمینار ها و وبینار ها بگم.

اول توضیح بدم پلن همه این پیشنهاد ها مشابه و به این شکل بود: یک وبینار آموزشی صادرات برگزار میشه. پرزنت جذاب و حرف های انگیزاننده ای در مورد صادرات ارائه می شه. و مدیران شرکت ها ترغیب می شوند که برای ورود به بحث صادرات، از مدرس وبینار ، مشاوره بگیرند. بعد از بین این مشاوره ها چند تا قرارداد همکاری بین شرکت و مشاور در میاد. اینجاست که مثلا هر دو طرف ، موسسه و مدرس، به هدفشون رسیده اند. مدرس یا مشاور تونسته قرارداد ببنده و موسسه هم به رسالتش جامه عمل بپوشونه.

احتمالا دوستانی که به محیط اطرافشون آگاه هستند، می دونند که این پلن دیگه خیلی تکراریه و سال هاست در بسیاری زمینه ها ، مثل فروش و بازاریابی، مدیریت، سرمایه گذاری، بورس و دیجیتال مارکتینگ داره برگزار میشه. تقریبا یکی از متداول ترین و عمومی ترین روش های پرسنال برندینگ و جذب مشتریان در بسیاری از حوزه ها شده.

جالب اینجاست که تعدادی از اون موسسه ها فکر می‌کردند این طرح وبینار آموزشی صادرات خیلی خاصه و دقایق زیادی با هیجان نقشه کار رو توضیح می دادند. نشون از این بود که تازه وارد گود شدند. اما حتی نمی‌دونستند این روش بازاریابی، اسمش چیه و چه نکاتی در موفقیت این طرح، اهمیت داره ؟ چطور باید بتوانند ایونت مارکتینگ رو هدف گذاری کنند تا سمینار یا وبینار موفقی داشته باشند! و اصلا باید دنبال کدوم مدرس برن و مشارکت در این کار برای چه مدرسان و مشاورانی جذابه؟

بگذریم. گفتم میخوام موضعم رو برای همیشه مشخص کنم. من حتی یکبار هم بعنوان مدرس در این سمینارها یا وبینار ها شرکت نکرده ام و نخواهم کرد. چرا؟

ο اولا چون اگر هدف نهایی، عقد قرارداد همکاری در زمینه صادرات باشه، این طرح به هدف نهایی خودش نمی رسه چرا که تجربه من بهم میگه ۹۹.۹ % شرکت ها، اصلا بستر و آمادگی لازم برای صادرات رو ندارند. هرچند تقلا می کنند و دوست دارند جلسات متعدد زیادی برگزار کنند. ولی در نهایت حرکت عملی موثری نمی کنند. چون نمی توانند.

ο دوما ، اگر هدف موسسه از برگزاری وبینار آموزشی صادرات، صرفا ایجاد یک گردش مالی با استفاده از داغ بودن موضوع صادرات و علاقه شرکت ها به این موضوع باشه، یقین دارم پولی جابجا میشه، اما من نه بهش احتیاجی دارم. و نه از نظر حرفه ای موافق این کار هستم.

مدت ها است که دولت و سخنرانان همه رو به صادرات تشویق کنند، اما من میگم صادرات کار همه نیست:

یک دانش،

یک بستر،

و یک شرایطی نیاز داره.

یکسری هزینه ها داره.

متاسفانه دولت و حکومت، نهاد ها و موسسات خصوصی و دولتی، همگی مامور توسعه حرف و شعار شده اند و برای توسعه واقعی و رفع چالش های حقوقی و مالی بین المللی گامی بر نداشته اند. از این طرف هم فرهنگ و دانش و افق دید بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور اونقدر ها دور دست رو ندیده که بخواهد در داخل کشور، بازاریابی موفقی رو لانچ بکنه ، حالا انتظار داریم که برود و در عرصه رقابت بین المللی هم بدرخشد!

به قول سعدی:

صد انداختی تیر و هر صد خطاست

اگر هوشمندی یک انداز و راست

راه صادرات ، همگانی نیست:

  • فرد ریسک پذیر میخواهد.
  • بنگاه با تجربه در بازاریابی می خواهد.
  • فرد آشنا به فرایند صادرات و مشکلات و چالش های آن را نیاز دارد.

سه ویژگی مهمی که در اون ۹۹.۹ درصدی ها نیست!

توجه: این نوشته مربوط به سال ۲۰۲۰ هست و اگر با قواعد ۱۰ و ۲۰ سال پیش نمی خواند، من عذر میخواهم. ولی دنیا عوض شده و رقابت بین المللی بسیار سخت تر و نفس گیر تر از رقابت داخل کشور شده و این خیلی اشتباهه که با درک دهه های گذشته، بخواهیم موفقیت های این دهه رو بدست بیاریم.

 

به کانال تلگرام EXIM بپیوندید: دستیابی به فرصت های صادراتی قطر و عراق با امکان پرسش و پاسخ و دریافت راهنمایی برای صادرات کانال صادرات exim

 

↵ انتخاب روش صادرات

↵ صادرات مواد غذایی به قطر

↵ قوانین و رویه های گمرکی ، قسمت اول: دانستنی های پایه ای

↵ مشاوره فروش و بازاریابی در اهواز

↵ نه به وبینار آموزشی صادرات در LinkedIn

برچسب ها:
۶ دیدگاه
  • شیما ۰۲:۰۰ ۱۴۰۰-۰۲-۲۳ پاسخ

    چطور می تونیم برای شما خدمات ترخیص کالا رو انجام بدیم؟

  • مختار راد ۲۰:۰۰ ۱۳۹۹-۰۶-۱۶ پاسخ

    این رو بعنوان کامنت در ذیل مطلب بیان کنم. گاهی سخنرانی های آقای حاج کاظمیان را می بینم، می فهمم ایشان در مسیر درستی است و می گوید باید بنگاه برای صادرات آمادگی داشته باشد. منتها خیلی نمی بینم به شروط آمادگی و چالش های مسیر و راهکار های چالش ها اشاره کند. شاید اینها را برای جلسات خصوصی شان می گذارند.
    باید بگویم تنها جایی که دیدم واقعا دقیق و شفاف درباره شرایط احراز آمادگی برای صادرات صحبت کردند، وبینار های اتاق بازرگانی صادرات و شتابدهنده بردار بود. دست مریزاد.

  • محمود مشایخی ۱۴:۱۱ ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ پاسخ

    آفرین
    میزان تاثیر اقدامات صادراتی در سمینارها برنامه ریزی و آموزش داده نمیشه

  • احسان پیرهادی ۱۴:۱۰ ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ پاسخ

    سلام مختار جان
    بنظرم اموزش همیشه باید باشه
    موسسات کارشون همینه که گفتی.
    از هر کلاس و دوره ای ممکنه ۱ نفر موفق بشه و بقیه فقط دوره رو بگذرونن
    صادرات در شرایط کنونی حکم جنگ با داخل و خارج داره
    نوسانات قیمتی و بخشنامه های یک روزه و هزار مسله دیگه

    • مختار راد ۱۴:۱۳ ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ پاسخ

      آیا آموزش مهم نیست؟ آیا این درسته که بگم وبینار ها برگزار نشوند؟ من هم چنین حرفی نمی زنم. فقط دارم به این اشاره می کنم که در این وبینار ها قرار نیست از مشکلات و چالش ها و ریسک ها و شایستگی های لازم برای صادرات حرف زده بشود. چرا که اگر اینطور بود، مدیر و مالک بنگاه دیگه در ادامه قیف فروش پا نمی گذارند و به مشاوره نمی رسند. چنین آموزشی از نظر من مردود است.

      • مختار راد ۱۹:۵۸ ۱۳۹۹-۰۶-۱۶ پاسخ

        در واقع اینطوری بگم، خروجی این سمینار ها و وبینار ها افراد آماده تر برای صادرات نیست. بلکه خروجی اش یک سری افراد هیجان زده است که مدت ها می دوند دنبال صادرات، و یک سری فعالیت ها می کنند بدون اینکه در مسیر درست افتاده باشند.

درج دیدگاه