گفتگو: وضعیت تولید و پخش لوازم یدکی خودرو در دوران رکود
میگویند شکارچی های خرس وقتی احساس خطر می کنند، یکی از این دو راه را انتخاب می کنند: یا سعی می کنند همان حوالی پنهان شوند، و یا بجای پنهان شدن و محافظه کاری ، سعی می کنند تند تر از خرس بدوند. وضعیت بازیگران صنعت تولید و پخش لوازم یدکی خودرو نیز خیلی شبیه این استعاره است.
رکود های فزاینده درست شبیه همان خرسی هستند که بازیگران بازار را -که زمانی نقش شکارچی را بازی می کردند- این بار طعمه قرار داده است. برخی بازیگران بازار (تولید کننده ها ، شرکت های بازرگانی، و خرده فروشی ها)، برای روبرو شدن با این خطر ، استراتژی محافظه کاری را انتخاب می کنند و برخی استراتژی توسعه را.
محافظه کار ها سعی می کنند قیمت کالا را در بازار پایین نیاورند و با همان گردش مالی عادی بازار، حاشیه سود خود را حفظ کنند. کسب و کار هایی این رویکرد را انتخاب می کنند که در دهه های قبل، پشتوانه مالی بزرگی اندوخته اند و حاضرند برای دیدن دوباره بازار سابق، صبر کنند.
کسب و کار هایی هم که رویکرد توسعه ای دارند، سعی می کنند گردش کالایی را بالا ببرند و سود خالص را پایین بیاورند. این کار را با انتخاب ترکیبی از روش های زیر انجام می دهند:
- با کاهش حاشیه سود روی قلم کالا ،
- با بهبود عملکرد و افزایش راندمان
- با اختصاص دادن قسمتی از سود به فعالیت های بازاریابی و برندینگ،
- با توسعه محصول و افزایش تنوع سبد محصول،
- با بهبود جایگاه کیفی
برخی توزیع کننده ها و پخش کننده های لوازم یدکی خودرو ، استراتژی های توسعه را به کار برده اند و سعی کرده اند با وجود مشکلات فراوان نقدینگی و نیروی انسانی، باز هم روی فروش بیشتر و گردش مالی بالاتر تمرکز کنند. اما سیاست های بخش تولید هم به صورت ریشه ای روی بخش توزیع (عاملان پخش) ، بخش خرده فروشی (فروشگاه های قطعات یدکی) و بخش مصرف (end-user) تاثیر مهمی می گذارند.
بنظر من در میان رکود هایی داریم فعالیت می کنیم که بیش از اینکه سبک سکون داشته باشند، به طوفان شبیه تر هستند. چون تغییراتی که در زنجیره تولید، توزیع و مصرف ایجاد کرده اند، بسیار شدید و شوک آور بوده است.
گفتگوی من با آقای حسین یکتامهر ( تولید کننده و توزیع کننده لوازم یدکی خودرو ) در نمایشگاه اهواز ، حول این سوال ها و نکات گذشت:
مهمترین چالش های عاملان پخش لوازم یدکی خودرو در دوران رکود و کرونا چیستند؟
عاملان پخش لوازم یدکی خودرو در بخش تامین، با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟
خرده فروشی های لوازم یدکی خودرو در چنین شرایطی چگونه باید با بخش تولید و صنعت پخش همگرا بشوند؟
تولید کننده چگونه می تواند بازار پخش و توزیع لوازم یدکی خودرو را تحت حمایت خود قرار دهد؟
زمان: ۶ دقیقه
تماشا در آپارات: وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو و عوامل تعادل آن در دوران رکود
گفتگو های دیگر:
↵ گفتگو با برترین های دیجیتال مارکتینگ اهواز، الکامپ ۲۰۱۹